Auto, které se otevírá a startuje na klíč, není retro, ale účinná ochrana proti zlodějům

Máte bezklíčové odemykání a startování auta? Tak si můžete být jisti, že jste udělali vše pro to, aby vám vaše auto ukradli. A to za pár sekund, v tichu, bez násilí a rizika. Stačí k tomu zesilovač signálu. Výsledky testu německého autoklubu ADAC, který prověřil úroveň ochrany bezklíčových systémů ve 24 autech, jsou odstrašující. Ani jedno útoku fingovaných zlodějů neodolalo!

auto, klíč, otevírání dveří u auta, krádež, odcizení vozu

Bezklíčové odemykání a startování aut

Bezklíčové odemykání a startování aut je náramně pohodlná věc. Stačí přijít k autu a zatáhnout za kliku. Auto se otevře, vy nasednete a stejně snadno nastartujete. Začalo se to již na přelomu tisíciletí Renaultem Laguna, který zaměnil klíč za kartu a spínací skříňku za tlačítko. Od té doby se tento systém rozšířil prakticky do všech tříd automobilů, i když většinou za příplatek. Paradoxem však je, že stejně komfortní je i pro zloděje aut. Umožňuje jim otevřít, nastartovat a odjet s vozidlem za pár vteřin. V naprostém tichu a bez násilí. Nepotřebují žádné nářadí, žádný software ani náhradní řídicí jednotky motoru. Stačí obyčejný zesilovač signálu, který koupíte za pár stovek někde na eBay.

Jak to funguje

Princip je geniálně jednoduchý. Bezklíčové otevírání funguje na vzájemné komunikaci vozidla s klíčem. Stačí ho mít v kapse. Podmínkou je, abyste stáli v těsné blízkosti auta. To proto, aby nemohl vaše auto otevřít kdokoliv. Pokud se vzdálíte, komunikace se přeruší. Zloději vozidel však přišli na to, jak auto přivést k tomu, aby si myslelo, že klíč je v jeho blízkosti, přestože se může nacházet i sto metrů od auta. Postará se o to zesilovač signálu klíče. Zloděj se přiblíží k majiteli auta, který sedí kdesi v kavárně. Zařízením zachytí jeho kód, zesílí ho a vyšle druhému zařízení v blízkosti vozidla. Auto je pak přesvědčeno, že majitel je u auta a neprotestuje proti otevření ani nastartování. Zloději mohou odejít. I když se totiž signál ztratí, auto z bezpečnostních důvodů motor nevypne a nechává vozidlo plně funkční. Maximálně se na přístrojovém panelu objeví oznámení, že klíč není v dosahu. Službu vypoví až poté, co zloději dobrovolně vypnou motor, jenže to jsou už kdesi v garáži desítky kilometrů od místa činu a mohou se věnovat elektronice, například výměně řídící jednotky. Druhou možností je zesílit signál auta, ale scénář je stejný. Klíč a auto navážou komunikaci. Na tragicky slabé zabezpečení aut proti takovému odcizení upozornilo již několik studií. Ale i reálné zkušenosti. Land Rover musel dokonce uskutečnit svolávací akci na Range Rovery, které se kradly jedna radost. Zdá se, že automobilky nemají tento systém vůbec pod kontrolou.

Neubrání se ani drahá auta

A teď tu máme další důkaz v podobě testu německého ADAC-u. Ten si vytipovat 24 aut dvaceti značek, vybavených bezklíčovým přístupem a startováním a prověřil jejich odolnost proti krádeži pomocí zesilovače signálu. Výsledky jsou v podstatě nudné a seřazeny abecedně. Dělat žebříček nemělo vůbec smysl. Útoku fingovaných zlodějů neodolalo ani jedno jediné. Byli přitom mezi nimi auta nová i starší s věkem kolem čtyř let. Prémiové i ty manistreamové, hatchbacky, sedany, MPV či SUV, německé, japonské, francouzské ... Všechny ADAC bez problémů otevřel a nastartoval, přičemž nemusel nijak zasáhnout do samotného kódu. Mluví se dokonce i o možnosti otevřít vozidlo na několik set metrů! To znamená, že vaše auto nebude v bezpečí prakticky nikde. Ať už budete doma, nebo na nákupech.

A jak se chránit?

Můžete nosit svůj klíč v alobalu nebo ho mít doma v lednici. To je však dost nepraktické a navíc museli byste klíč při otevírání auta vyndávat z ochranného pouzdra. Ale nač mít pak bezklíčové otevírání a startování? A přesně tam míříme. ADAC trvdí, že nejlepší ochranou je mít auto s klasickým dálkovým otevíráním a startováním pomocí klíče. Vypadá to možná trochu retro, ale vyhnete se zvýšenému riziku. Samozřejmě, i zde je třeba při odchodu zkontrolovat, zda je auto zamčené. To pro případ, že by váš signál při zamykání rušili zloději signálem z jiného klíče (auto se pak nezamkne). Pokud se bezklíčovému systému vyhnete, navíc ušetříte. Je totiž opravdu zvrácené připlácet za něco, co dělá vaše auto atraktivním pro zloděje.

comments powered by Disqus

Podobné články


Současný super hit – kamery do auta!

Stále častěji jsou auta vybavována palubními kamerami, a to z mnoha důvodů. Jedním z nich je možnost zachytit na...
více…

Auto na prodej a koupě bez komplikací

Koupit ojeté auto? Mnozí by do takového obchodu nešli a raději si koupí nové a bez starostí. Ale ne všichni na nové...
více…

Letecky a levně? Ušetřete na ceně letenky!

Letadlem na dovolenou, to dá vždy zabrat. Většina z nás nelétá pravidelně, navíc ceny letenek nejsou zrovna...
více…

Spotřeba pohonných hmot zapsaná v technickém průkazu? Nedosažitelná realita!

Výrobci automobilů vyvíjejí na Brusel tvrdý tlak, aby se nová, reálnější metodika měření spotřeby WLTP odsunula z...
více…

Úspora pohonných hmot za cenu bezpečnosti, to je non-stop systém!

Start-stop systémy, které během stání vypínají motory, mohou být nejen pořádně otravné, ale dokonce také...
více…

Žebříček aut, která mají nejvíce stáčené kilometry

Žebříčku "omlazovací kúry" pomocí stáčení počtu najetých kilometrů kraluje Škoda Octavia a za ní Fabia s...
více…

Deset nejnebezpečnějších silnic na světě

Pro některé řidiče je každá cesta nebezpečná. Ale to není prostředím, nýbrž jejich způsobem jízdy. O tom však...
více…

Kdy je třeba vyměnit chladicí kapalinu, brzdovou kapalinu a vzduchové filtry?

Chladicí kapalina pro automobily je nemrznoucí směs, která má několik úkolů. Nejdůležitější je odvádění tepla z...
více…

Rezervní kolo - ohrožený druh

Pokrok nám často přináší věci, které kvalitu našeho života spíše snižují, než zlepšují. Příkladem může...
více…

Omezení rychlosti na silnicích nevede ke snížení nehodovosti

Dva roky probíhající dánský výzkum o vlivu rychlosti jízdy na počet dopravních nehod má šokující výsledek....
více…