Reklama

Založíte si živnost, oběhnete všechny úřady, seženete si peníze, nakoupíte techniku, materiál, zboží, software ... zajistíte si všechno to nejnutnější, co potřebujete k rozběhnutí podnikání. Jste připraven uvítat prvního zákazníka a splnit jeho požadavky. Sedíte jako na trní. Čekáte, čekáte ... ale nic se neděje.

Nikdo nepřichází s vysněnou zakázkou, zboží na skladě je stále, do obchodu zavítá nanejvýš nějaký náhodný kolemjdoucí, který jen nahlédne a odejde pryč. Telefon mlčí, na mail chodí akorát tak spamy. Obchody ne a ne se rozběhnout, zato dluhy rostou, úroky naskakují. V čem je problém? Proč o vaši nabídku lidé nejeví zájem? Jednoduše proto, že o vás nevědí!

Jak chcete být úspěšný, když nikdo neví, že existuje? Potenciální zákazníci si nebudou hrát na detektivy, nebudou po vás pátrat. Nemusejí. Nabídka na trhu je široká, konkurence velká, firmy se předhánějí, aby si nechaly kupující jen pro sebe. Pokud chcete uspět v této "džungli", musíte dát vhodným způsobem o sobě vědět. Zviditelnit se. Vyhradit si nějaké penízky na účinnou reklamu. Spolu s naší konzumní společností se dostavil i velký rozmach reklamy. Dýchá na nás na každém kroku, kam se otočíme, tam na ni narážíme, kam upřeme oči, tam je. Je nemožné se jí vyhnout. V tolik záplavě barev a sloganů je těžké prosadit se. Vystoupit z dlouhé řady reklam a přitáhnout na sebe pozornost. Proto není na škodu dobře si promyslet reklamní strategii.
Reklama by měla oslovit co možná nejširší veřejnost, zaujmout svým designem, upoutat svou nabídkou, přimět lidi, aby se stali vašimi zákazníky. Proto musí nejen dobře vypadat, ale také podávat informace, musí být vhodně umístěna a zároveň brát ohled na předmět podnikání (nebudete reklamovat textilní hračky v časopise o myslivosti), měla by zohledňovat cílovou skupinu, kterou chcete oslovit (jinak budete reklamovat pekárnu, jinak penzion v turistické oblasti) a nebývá na škodu vábit slovy jako "akce" či "levné", samozřejmě, pokud je to pravda.
Jindy je reklama cílená na velmi malý počet lidí, zato však zcela speciálně vybraný. Jde o cílenou reklamu na skupiny lidí s určitými zájmy, nebo vlastnostmi. Například na sportovce, mladé matky v domácnosti, nebo rybáře. Pokud někdo prodává háčky, bude pro něj výhodnější najít komunikační kanál, kterým osloví přímo rybáře. Inzerovat v celoplošných médiích by bylo pro něj neefektivní.

Existuje spousta druhů reklam - televizní, rozhlasová, internetová, mobilní, světelná, reklama v tisku, bilboardy, reklamní předměty apod. Každá má své výhody i nevýhody, žádná není dokonalá a relace, v níž se jejich ceny pohybují je velmi široká - od pár eur až po částky přesahující 25 000 Eur. Nabídka je široká, jen je třeba si správně zvolit.

Rozhodnout se pro optimální reklamu, která by příliš nezatížila finanční rozpočet, ale zároveň přinesla vytoužený efekt v podobě zákazníků není snadné. Vyžaduje to strategické myšlení, schopnost předvídat, ale i kus psychologie či empatie.

Začínající podnikatel může postupovat opatrně, například formou inzerátů v novinách, nebo rozesláním reklamních letáků prostřednictvím pošty a to hlavně v případě, že jsou jeho finanční možnosti omezené. Opatrnost v podnikání rozhodně není na škodu. Avšak někdo je názoru, že jen risk je zisk a více se vyplatí vynaložit nemalé peníze do více druhů reklam (do inzerátů v novinách, reklamních spotů v rádiu, do billboardech při cestách, nebo dokonce zkusit pár vteřin v televizi). Věří, že jen to je ta správná reklamní strategie, která zajistí i mnohonásobně návratnost vložených investic.

A to je také měřítko úspěšnosti reklamy. Není tak důležité, kolik daná reklama stojí. Důležité je, zda je účinná. Pokud se díky reklamě výrobek prodá, pak je vše tak, jak má být. Co na tom, že je reklama drahá? Zaplatí ji zákazník - ten, koho daná reklama přiláká do obchodu. S tím se již v rozpočtu počítá. ...

comments powered by Disqus

Podobné články


Mobilní reklama

Jedná se především o reklamu umístěnou na automobilech a dopravních prostředcích. Stejně jako jiné reklamy nabízí...
více…

Laciná reklama na drahé zbytečnosti

Často máme pocit chudoby proto, že si nemůžeme dovolit věci, jejichž potřebnost nám rafinovaně vtiskává...
více…

Sedm schopností, které by měl mít dobrý vedoucí aneb Já není my!

Na trhu práce je nedostatek kvalitních pracovníků. A to určuje, že již si firmy nevybírají zaměstnance, ale lidé se...
více…

Jaké zkušenosti přinese titul MBA zaměstnancům státní správy?

Veřejná správa je službou veřejnosti. Jako úřednici v územní samosprávě a státní správě na všech úrovních...
více…

Praní prádla při nízkých teplotách ohrožuje zdraví nejen alergiků

Napadlo vás někdy, co všechno obsahují moderní prací prostředky? Namátkou můžeme jmenovat nikl, parfémy, barviva a...
více…

Jste workoholik? Záporná odpověď nestačí, udělejte si malý test!

Jste workoholik? Pak jste vystaveni většímu riziku psychiatrických poruch, úzkosti či deprese. Varují přes tím...
více…

Jak se stát snadno neoblíbeným kolegou v práci?

Být oblíbeným kolegou je jistě přání většiny zaměstnanců. A je to běh na dlouhou trať. My se ale dnes budeme...
více…

Deset rad pro budoucí úspěšné podnikatele

Samostatně podnikat je činorodá, pružná, ale také zejména hodně náročná cesta, jak se stát vlastním šéfem a...
více…

Nezaměstnanost může potkat každého z nás, důležitá je podpora rodiny

Ztráta zaměstnání může potkat každého z nás. Ale ne každého dokáže tato skutečnost zlomit. Najít vhodnou...
více…

Stres se dá zvládnout vhodným otužováním

Imunita, to není jen forma ochrany před infekčními chorobami. Funguje také psychický imunitní systém, který je...
více…