Diagnostika závad na vozidle, které poznáte podle zvuku

Co to klepe? Co to bouchá? Co to hučí? Podobné otázky nejednou zaznívají z úst našich motoristů. Mnozí si za odpovědí musí zajít do servisu, kde s napětím očekávají v čem je problém a hlavně kolik to bude stát. Technicky zdatnější si ale mohou problém alespoň orientačně diagnostikovat sami a odhadnout přibližnou výši nákladů na opravu. Přinášíme pár rad, aby i méně zkušený motorista mohl podle možností co nejlépe odhadnout příčinu různých zvuků a nebýt tak vydán na milost či nemilost servisu.

auto, porucha, závady na autě, podvozek

Diagnostika

Základem správného stanovení příčiny různých pazvuků ozývajících se z podvozku je pozorně naslouchat a vyhodnotit dotyčný zvuk. To znamená zaměřit se kdy, odkud, jakou intenzitou a o jaký zvuk se jedná.

Při přejezdu nerovností se ozývá klepavý zvuk

Na příčině je opotřebovaný čep spojovací tyčky stabilizátoru. Stabilizátor má za úkol vyrovnávat síly, které působí na kola jedné nápravy a zmírňovat tak nežádoucí vertikální pohyby kol, např. při jízdě zatáčkou. Pokud je slyšet při přejezdu nerovností zřetelné cvaknutí, na příčině může být prasklá / zlomená pružina. Pružiny nejčastěji praskají ve spodních dvou vinutích. Poškození pružiny se projevuje i nadměrnými náklony vozu v zatáčkách.

Při přejezdu nerovností jsou výrazně slyšet rázy

větší než bývaly respektive jejich intenzita se zvětšuje, na příčině může být nadměrné opotřebení silentbloků (pouzder) předního ramene (ramen). Bouchání od zadní nápravy spojené se zhoršením jízdních vlastností způsobují nadměrné vůle v silentblocích zadní nápravy. Bouchání se projevuje při přejezdu nerovností a zhoršené jízdní vlastnosti (plavání) zejména při prudší změně směru či ostřeji projížděné zatáčce.

Cvakavý zvuk

Při jízdě s vytočenými koly na jednu nebo na druhou stranu (jízda-kroužení), se od předních kol ozývá cvakavý zvuk. Na příčině jsou nadměrně opotřebené homokinetické klouby pravé nebo levé poloosy.

Při jízdě je slyšet monotónní hučivý zvuk,

který může měnit výšku v závislosti na rychlosti vozidla. Na vině je většinou opotřebované ložisko náboje kola. Důležité je zjistit z kterého kola zvuk vychází. Častokrát se stává, že pokud je kolo s opotřebovaným ložiskem více zatížené, intenzita hluku klesá. Příkladem může být rychlejší jízda zatáčkou, kde zatížená jsou např. levá kola v případě pravotočivé zatáčky.

Hluk podobný opotřebovanému ložisku,

který obsahuje i bzučivě svištící složky zapříčiňují nerovnoměrně opotřebované pneumatiky. Na příčině mohou být nadměrně opotřebené tlumiče, zavěšení náprav nebo špatná geometrie nápravy.

Zvuky podobné lupnutí nebo prasknutí,

které jsou slyšet při točení volantu do jedné nebo druhé strany může mít na svědomí nadměrná vůle / opotřebení v převodovce hřebene řízení.

Citelné vibrace ve volantu při brzdění

jsou důsledkem zvlněných / opotřebovaných brzdových kotoučů. Vibrace ve volantu za jízdy jsou důsledkem i špatně vyvážených kol. Rovněž při akceleraci jsou důsledkem nadměrně opotřebených homokinetických kloubů předních poloos.

Kmitání volantu spolu s pocitem vůle

zejména při přejezdu nerovností může znamenat opotřebení dolního kulového čepu (McPherson) nebo nadměrné opotřebení koncových částí (L + P) řídící tyče.

Při průjezdu trochu větší nerovnosti jsou slyšet dvě až tři rány,

namísto jedné tlumené, ​​na vině bude nadměrně opotřebený tlumič pérování. V takovém případě totiž netlumené kolo při přejezdu nerovností odskočí a opět dopadne na vozovku. Při rychlejším průjezdu nerovnosti v zatáčce může dokonce odskočit pár desítek cm i celá zadní část vozidla. Opotřebovaný tlumič se projevuje i větší citlivostí na boční vítr, zvětšeným houpáním karoserie při změnách směru jízdy, nepravidelným opotřebením dezénu pneumatik či prodloužením brzdné dráhy hlavně na nerovném povrchu, kde slabě tlumené kolo nepříjemně odskakuje.

comments powered by Disqus

Podobné články


Výměna oleje svépomocí a v servisu

Výměna oleje je často podceňovaný úkon, a přitom zejména u moderních motorů je velmi důležité dbát kromě...
více…

Omezení rychlosti na silnicích nevede ke snížení nehodovosti

Dva roky probíhající dánský výzkum o vlivu rychlosti jízdy na počet dopravních nehod má šokující výsledek....
více…

Jízda v zimě - nebezpečí černého ledu

Ačkoli se vám to nebude zdát, černý led existuje od té doby, kdy se začalo jezdit po asfaltových silnicích. Přesto...
více…

Koupě ojetého automobilu

Uvažujete nad koupí automobilu z autobazaru, či z druhé ruky? Nabízíme vám pár pravidel, abyste nekoupili navenek...
více…

Je lepší autopůjčovna než vlastní vůz?

Dobře víte, že auto vám udělá celkem zásadní díru do rozpočtu. Proto ho taky nemáte, tohle zvládáte i sami. Nebo...
více…

Co dělat když motor nechce naskočit ...

A co teď? Hodně záleží na tom jak staré je vaše auto. Dnešní vozidla s katalyzátorem vyžadují...
více…

Jakou životnost má airbag

Má vaše auto více než 15 let? Pokud ano a má stále původní airbagy, za jejich správnou činnost už nikdo ruku do...
více…

Jak správně sedět za volantem?

Pozice za volantem je důležitá pro pohodlnou jízdu, ale je třeba si uvědomit i bezpečnostní aspekt. Pro některé je...
více…

Jak převážet zvířata

Zásady bezpečné přepravy našich miláčků ... Cestují s námi a až na pár výjimek, automobilky jejich...
více…

Kam s lyžemi v autě?

Znáte při balení něco nepraktičtějšího než lyže? Pokud milujete omamný pocit rychlosti na bílých vločkách,...
více…