Oprava škrábanců na předních světlech automobilů

Na design předních světlometů jsou kladeny stále větší nároky, stejně jako na snižování výrobních nákladů a hmotnosti vozidel. I tyto důvody přinutily výrobce nahradit klasické sklo předních světlometů umělým plastem - polykarbonátem. Na první pohled mají taková plastová krycí skla samé výhody, avšak po čase se ukáže jejich hlavní nevýhoda. Polykarbonátové kryty předních světlometů, které obsahují i ​​ochrannou UV vrstvu, jsou podstatně náchylnější k opotřebení vnějšími vlivy než klasické sklo. Jedná se o drobné škrábance, oděrky od odletujících kamínků, či nepěkné zežloutnutí krycí vrstvy. To má za následek jejich nižší výkonnost, a tím i snížení bezpečnosti.

světla, světlomety, auto, oprava

Nutná výměna?

Ve snaze o nápravu takového stavu si většinou vyslechnete verdikt, že je nutná výměna světla. Ne vždy je však situace tak špatná, aby muselo dojít k výměně celého světla. Mnohokrát situaci výrazně vylepší tzv. leštění krycího skla, samozřejmě při dodržení určitých postupů. Obnovu světlometů nabízí poměrně dost odborných servisů, ale při troše šikovnosti a vhodného vybavení si můžete pomoci i sami. Pro usnadnění existují sady na renovaci světlometů, kde na kompletní renovaci postačí pouze obyčejná vrtačka a níže uvedený postup. Komu by se i tento postup zdál zbytečně drahý, dá se nakoupit potřebné vybavení i jednotlivě a v případě potřeby použít i několikrát.

Postup renovace světlometů

Renovace začíná odbroušením poškrábání, zoxidované či jinak poškozené vrchní vrstvy světlometu. K tomuto účelu se použije brusný papír o zrnitosti P 2000. Pokud ale povrch obsahuje výraznější rýhy či poškození, klidně je možné použít brusný papír o zrnitosti P1000 (800). Povrch krycího skla je třeba rovnoměrně a souvisle brousit po celé ploše, dokud není matný (mléčný). Samozřejmě, brusný papír je třeba neustále udržovat mokrý, protože se jedná o mokrý brusný proces! Tento první krok je pro obnovení povrchu krycího skla nejdůležitější a je třeba jej provést kvalitně. Po dokončení prvního broušení je potřeba povrch světla opláchnout vodou. Na začátek je třeba ještě zdůraznit, že pokud nebudete světla při renovaci demontovat, doporučuje se pořádně oblepit okolí světlometu, abyste si nepoškodili okolní lak! V dalším kroku je povrch světlometu dále hoblován brusným papírem (samozřejmě za přítomnosti vody) s jemnější zrnitostí P 2500 (3000) rovnoměrně a po celém povrchu. Po tomto obroušení se povrch světlometu znovu opláchne vodou. Pokud je povrch světlometu kvalitně obroušený, následuje leštění brusnou pastou. Doporučuje se speciálně určená pro čiré plasty (např. Wolf 's Medium pasta WP-3N), ale často postačí i pasta na leštění neželezných kovů - měď, stříbro, či mosaz. Leštění provádíme speciální leštičkou za použití tvrdšího kotouče. Samozřejmě je možné toto leštění provést i klasickým vrstveným hadrovým nebo plstěným kotoučem, který se upne do ruční vrtačky. Samotné leštění musí být opět rovnoměrné po celém povrchu, přičemž je důležité, abyste nedrželi točící se kotouč na jednom místě příliš dlouho, protože by mohlo dojít k tepelné deformaci povrchu světla. Doporučuje se tedy s vrtačkou neustále pohybovat v středně rychlých krouživých pohybech. Leští se do vysokého lesku. V dalším kroku povrch světla očistíme odmašťujícím přípravkem např. technickým benzínem, nebo lihem (žádným acetonovým rozpouštědlem). Následuje finální leštění za pomoci kvalitního leštidla na čiré umělé plasty např. značky Xerapol. Leštění se doporučuje s měkčím kotoučem nebo jemným kožešinovým kotoučem. Tímto leštěním dodáme světlu očekávaný lesk.

Na závěr

Na závěr se na prodloužení efektu z leštění doporučuje aplikovat ochranný nástřik (nátěr) na leštěný povrch, protože se broušením odstranila ochranná UV vrstva. Volbou je např. přípravek Wolfs 's Body Wrap nebo použít tvrdý průhledný lak originál na polykarbonát s UV ochranou, podobný jako se dává ve výrobě. Při troše zručnosti zabere celý proces, kdy renovujeme obě světla, přibližně tři hodiny.

comments powered by Disqus

Podobné články


Jízda v zimě - nebezpečí černého ledu

Ačkoli se vám to nebude zdát, černý led existuje od té doby, kdy se začalo jezdit po asfaltových silnicích. Přesto...
více…

Diagnostika závad na vozidle, které poznáte podle zvuku

Co to klepe? Co to bouchá? Co to hučí? Podobné otázky nejednou zaznívají z úst našich motoristů. Mnozí si za...
více…

Koupě ojetého automobilu

Uvažujete nad koupí automobilu z autobazaru, či z druhé ruky? Nabízíme vám pár pravidel, abyste nekoupili navenek...
více…

Je lepší autopůjčovna než vlastní vůz?

Dobře víte, že auto vám udělá celkem zásadní díru do rozpočtu. Proto ho taky nemáte, tohle zvládáte i sami. Nebo...
více…

Co dělat když motor nechce naskočit ...

A co teď? Hodně záleží na tom jak staré je vaše auto. Dnešní vozidla s katalyzátorem vyžadují...
více…

Jakou životnost má airbag

Má vaše auto více než 15 let? Pokud ano a má stále původní airbagy, za jejich správnou činnost už nikdo ruku do...
více…

Jak správně sedět za volantem?

Pozice za volantem je důležitá pro pohodlnou jízdu, ale je třeba si uvědomit i bezpečnostní aspekt. Pro některé je...
více…

Jak převážet zvířata

Zásady bezpečné přepravy našich miláčků ... Cestují s námi a až na pár výjimek, automobilky jejich...
více…

Kam s lyžemi v autě?

Znáte při balení něco nepraktičtějšího než lyže? Pokud milujete omamný pocit rychlosti na bílých vločkách,...
více…

Jak se starat o autobaterii

Víme to všichni. Auto je stroj, a ten sám o sobě prostě vyžaduje alespoň minimální pozornost a údržbu. Zimní...
více…