Co dělat, když sekačka nefunguje

Když na benzínce koupíte benzín, mívá trvanlivost 3-4 měsíce, než se zkazí. Takže pokud jste přes zimu sekačku nepoužívali, může být benzín zkažený.

Kontrola paliva v sekačce

Nejjednodušší způsob, jak to zjistit, je čichem. Všichni známe pach benzínu, když se čerpá na benzínce, takže pach musí být podobný. Otevřete otvor v nádrži a rukou si přivaňte vzduch k nosu. Nedávejte nos přímo k nádrži, protože benzín je jedovatý a může Vám ublížit. Pokud má normální pach, je nejspíš v pořádku, pokud je však cítit jako barva nebo lak, pak je zkažený a potřebuje vyměnit. Pokud si nejste jisti, raději ho vyměňte.

Odstranění starého paliva

Pokud potřebujete vyměnit benzín, prvním krokem je odstranit starý. Nejprve si sežeňte vhodnou nádobu. Ujistěte se, že je dostatečně silná, aby benzín udržela (některé plasty nejsou). Do ní benzín slijete a necháte ho tam, dokud ho nebudete moct vhodně zlikvidovat. Zeptejte se na nejbližším sběrném dvoře nebo v ekologické poradně, kam se starým benzínem, protože je to nebezpečný odpad, který nesmí přijít do běžného odpadu, natož do přírody!
Na odstranění starého benzínu je nejjednodušší použít hadičku-násosku. Jeden její konec ponořte do nádrže na nejhlubší místo, aby se dotýkal dna. Pod sekačku postavte nádobu a do ní druhý konec hadičky; spusťte nasávání. Nechejte všechen benzín vytéct do nádoby. Podívejte se pak do nádrže, jestli je prázdná. Když je starý benzín pryč, můžete do nádrže nalít čerstvý. Do dvoutaktového motoru správně namíchejte směs benzínu a oleje.

Kontrola baterie

Ne všechny sekačky mají baterie, takže pokud ji Vaše nemá, tento odstavec přeskočte. Kontrola baterie je snadná a rychlá, potřebujete k tomu však voltmetr nebo multimetr. Pokud ho nemáte, kupte si ho, není drahý a bude se Vám v budoucnu hodit.

Voltmetr nebo multimetr zapněte a zvolte napětí mezi 10-20 V. Přiložte černou koncovku multimetru na záporný konec baterie a červenou na kladný a dozvíte se napětí ve voltech. Měli byste naměřit asi 12,6 V. Nenechte se nachytat tím, když naměříte 12 V, protože když 12voltová baterie ukáže 12 V, je prakticky mrtvá. Pokud je baterie nedostatečně nabitá nebo vybitá, nabijte ji, nechejte den a pak znovu otestujte. Pokud počet voltů opět klesl, je baterie zničená a musíte si pořídit novou. Pokud zůstalo stejné napětí, je problém se sekačkou vyřešen.

Kontrola zapalovací svíčky

Nyní je potřeba zkontrolovat, jestli zapalovací svíčka funguje. Ze všeho nejdříve Vás musíme varovat: jiskra + benzín = výbuch! Takže když budete testovat zapalovací svíčku, nejprve si vždy ověřte, že v okolí není žádný benzín. Kvalitní sekačky mívají zapalovací systém, takže pokud ho Vaše sekačka má, zkontrolujte, že je zapnutý.

Najděte v motoru svíčku. Nejdříve musíte zjistit, jestli se do svíčky dostává elektřina. Poznáte to tak, že u svíčky uvidíte jiskru, takže tento test provádějte raději na tmavším místě. Sundejte ze svíčky dráty, vezměte izolovaný šroubovák, který do ní bude pasovat, a zatlačte ho na místo. Na kovovém povrchu sekačky najděte čisté místo (znovu zkontrolujte, jestli se v okolí nenachází rozlité palivo!) a přiložte kovový šroubovák co nejblíže ke kovovému povrchu, aby se však nedotýkaly. Řekněte pomocníkovi, ať motor nastartuje, zatímco Vy se budete dívat, jestli uvidíte jiskru. Několikrát zatáhněte za startovací šňůru. Všímejte si také barvy jiskry. Pokud bude jiskra modrá, je svíčka v pořádku a Vy se můžete posunout dál.

Pokud jiskru neuvidíte, bude slabá nebo žlutá, svíčku odpojte, vyčistěte její koncovky (póly), znovu ji připojte a vyzkoušejte. Motor znovu nastartujte a zkontrolujte, jestli se nože otáčejí. Pokud svíčka stále dobře nevytváří jiskry, vyměňte ji za novou (není drahá) a sekačku znovu vyzkoušejte.  Pokud je svíčka v pořádku, ale sekačka stále nefunguje, přistupte k dalšímu kroku.

Kontrola vzduchového filtru

Zkontrolujte vzduchový filtr, jestli není zanesený špínou. V kladném případě ho vyměňte za nový, pokud se jedná o papírový. Pěnový filtr vyperte v teplé vodě s čisticím prostředkem a uschlý vraťte na místo.  

Zkontrolujte, jestli se palivo dostává do motoru

Pokud žádný z předchozích kroků nepomohl, je pravděpodobné, že příčina spočívá v karburátoru (který obstarává směšování paliva se vzduchem) nebo v samotném motoru, což běžný uživatel není schopen opravit. Vezměte sekačku do opravny.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Technický pokrok při sečení

Moderní rotační sekačky zaznamenaly pokrok oproti těm předcházejícím především v oblasti...
více…

Údržba sekačky a bezpečnost při práci

Většina úrazů spojených se sekačkami na trávu je způsobena odlétajícími kameny nebo předměty, které člověka...
více…

Jak fungují sekačky na trávu

V první polovině 20. století existovaly především vřetenové ruční sekačky s nožovým válcem, které poháněla...
více…

Sekání trávníku - tipy

Sekání trávy vyžaduje víc než jen nasednout na sekačku a jet. Když budete vědět, KDY sekat, JAK sekat a řídit se...
více…

Bezpečnost při práci se sekačkou IV.

Klíčem k bezpečnosti při práci se sekačkou jste Vy! Před začátkem sezóny je dobré si udělat přehled rizik...
více…

Bezpečnost při práci se sekačkou III

Každý rok přijde mnoho dětí k vážnému úrazu zaviněnému sekačkou. Sekačky jsou nebezpečné, většině úrazů...
více…

Bezpečnost při práci se sekačkou II.

Sekačky na trávu jsou užitečné stroje, mohou však být velmi nebezpečné. Každý rok se jimi zraní mnoho lidí....
více…

Bezpečnost při práci se sekačkou a strunovou sekačkou

Důležité je zvyknout si pracovat bezpečně. Abyste předešli úrazu, přečtěte si návod a instrukce v manuálu....
více…

Bezpečnost při práci se sekačkou

Kinetická energie (síla) vytvořená sekačkou je srovnatelná s energií vzniklou při pádu 10 kg závaží z výšky 3...
více…

Bezpečnost při práci se samojízdnou sekačkou

Samojízdné sekačky nabízejí jednotlivcům i organizacím jednoduchý a pohodlný způsob, jak posekat trávu na svém...
více…