Jak nastartovat prskající motor sněhové frézy

Zahradní stroje se spalovacím motorem (sněhové frézy, sekačky, strunové sekačky, pily, foukače listí apod.) mívají někdy problémy se startováním nebo neběží hladce.

Bývá to jejich nejčastější komplikace. Kromě provádění pravidelné údržby Vám zde nabízíme návod, co dělat, když je potřeba posekat trávník nebo odklidit sníh, ale motor nestartuje. Přečtěte si nejprve celý návod a pak teprve přistupte k řešení problému.

Co budete potřebovat

  • vzduchový filtr
  • palivový filtr
  • manuál k fréze (kvůli údajům o zapalovací svíčce, filtru, oleji a palivu)
  • startovací kapalinu
  • čistič na elektrické kontakty ve spreji
  • čistý suchý hadr
  • palivo
  • aditivum s obsahem etanolu nebo jinou vhodnou nemrznoucí směs
  • dostatečně velkou nádobu na slití benzínu
  • motorový olej nebo olej do dvoutaktů
  • vysavač

Návod

  1. Slijte palivo, pokud bylo dlouho v nádrži. Když je palivo zvětralé, tj. je v nádrži nebo v kanystru několik měsíců, neměli byste ho už používat. Pokud je palivo bez stabilizátoru, začne se rozkládat a nehoří už tak dobře jako čerstvé palivo. Pokud startujete frézu poprvé v této sezóně a benzín v ní zůstal od minulé zimy, bude určitě zvětralé. Vyčerpejte ho pumpičkou z nádrže nebo otevřete palivové potrubí kdekoli mezi nádrží a karburátorem, aby mohlo vytéct do nádoby. Ta musí být nejméně tak velká jako je nádrž. Do nádrže pak nalijte čerstvé palivo.
  2. Zjistěte, jestli palivo v nádrži, nebo doplňované palivo, obsahuje etanol.  Pokud neobsahuje, přidejte do něj aditivum s obsahem etanolu, aby vlhkost obsažená v palivu nezamrzla. Palivo obsahující etanol ho už nepotřebuje. Etanol se smísí s vodou, dostane se do spalovací komory motoru a odtud vyjde ven s výfukovými plyny.
  3. Palivo použijte ve stejném ročním období, kdy jste je koupili. Palivo koupené v zimě může být už upravené pro zimní použití, takže palivo koupené v jiné části roku nemusí tak dobře fungovat.
  4. Prohlédněte zapalovací svíčku a v případě potřeby ji vyměňte za novou se správně nastavenými vzdálenostmi elektrod. Pokud nemáte k dispozici novou svíčku, můžete tu starou očistit hadrem. Když bude čistá a suchá, odstraňte přeloženým jemným smirkovým papírem špínu a usazeniny na povrchu elektrod. Zasuňte ho do mezery mezi elektrodami a několikrát protáhněte. Pak vyčistěte ostrým nástrojem usazeniny z bílého keramického izolátoru kolem středové elektrody.  Na svíčku naneste čistič na elektrické kontakty ve spreji a odstraňte z ní nečistoty stlačeným vzduchem nebo hadrem. Zašroubujte zapalovací svíčku na místo, dávejte přitom pozor, abyste ji nepřetáhli.
  5. Prohlédněte vzduchový filtr a vyměňte ho nebo vysajte vysavačem, pokud bude špinavý nebo ucpaný. Ucpaný filtr brání přístupu vzduchu do karburátoru a do spalovací komory, což způsobuje obtížné startování, kolísavý chod nebo černý kouř z výfuku. Vzduchový filtr u sněhové frézy (pokud ho má) obvykle vydrží mnohem déle než u techniky určené na letní použití, protože v zimě je ve vzduchu podstatně méně nečistot, které se na něm usazují.
  6. Do přívodu vzduchu nastříkejte startovací kapalinu. Nebo ji můžete při vyjmutém vzduchovém filtru nastříkat přímo do karburátoru.  Startovací kapalina je vysoce hořlavá a vznítí se rychleji než benzín, proto ji používejte pouze podle návodu na balení. Další dobrou alternativou je umístit 100 W lampu na několik minut k čističi vzduchu. Tím ohřejete vzduch i palivo, takže se bude snadněji odpařovat, a je to mnohem bezpečnější metoda než používat ether.
  7. Prohlédněte palivový filtr. Jak už jsme řekli, stroje používané při teplotách pod nulou mohou mít v palivu vlhkost, která pak zamrzne. Pokud ani po výměně paliva nemůžete nastartovat, důvodem může být palivový filtr ucpaný ledem. Vyjměte ho a vezměte do tepla. Pak ho otřete dočista a dosucha a prohlédněte, jestli někde není prasklý. Kontrolujte ho při roztávání, jestli neuniká tekutina odjinud, než kam se připojuje palivové potrubí. Palivo vytékající z jiných míst by znamenalo prasklinu. V takovém případě z něj nechejte vytéct veškerou tekutinu a vyhoďte ho. Pokud je filtr v pořádku, vraťte ho zpět na místo. Přestože byste měli prasklý palivový filtr vyměnit co možná nejdříve, je možné palivové potrubí připojit přímo ke karburátoru (pokud je dostatečně dlouhé a má stejný průměr), je to však pouze dočasné opatření.

Tipy

  • Zkontrolujte olej, doplňte ho nebo vyměňte.
  • Podívejte se na internetové stránky výrobce frézy, kde se dozvíte jak postupovat při různých obtížích.
  • Pokud motor stále běží kolísavě nebo zastavuje, bude nejspíš potřeba vyčistit karburátor. Obvykle nebývá potřeba kompletní rozebrání, k vyřešení většiny problémů stačí pouze vyčistit plovák, misku a ústí karburátoru. Neměli byste však u karburátoru upravovat nastavovací šrouby ani nastavení směsi. I když čištění karburátoru není obtížné, jsou zde malé části, které mohou snadno spadnout a ztratit se, když nebudete opatrní. Pokud nebudete vědět, jak karburátor rozmontovat nebo znovu složit, podívejte se do manuálu k motoru nebo na internetové stránky jeho výrobce.
  • Zahradní stroje dávejte pravidelně prohlédnout do servisu, aby stále optimálně fungovaly.
  • Do kanystru, ve kterém benzín skladujete, přidávejte aditivum s obsahem etanolu, aby vlhkost v něm nezamrzla. Dávkujte ho podle návodu.
  • Při doplňování paliva ho nalévejte přes hadr nebo přes filtr na kávu (pokud kanystr nemá v otvoru sítko), aby se do nádrže nedostal led.
  • Předtím než do motoru nainstalujte novou zapalovací svíčku, vždy nejprve zkontrolujte vzdálenosti elektrod a event. je upravte.
  • Můžete ušetřit peníze za stabilizátor paliva: pokud koupené palivo v sezóně nespotřebujete, použijte ho do Vašeho auta.
  • Když bude zima na ústupu, připravujte směs paliva do dvoutaktů, pouze když bude potřeba. Kdybyste jí namíchali víc, než budete potřebovat, nebylo by už možné ji použít do čtyřtaktového motoru. 

Upozornění

  • V blízkosti paliva a startovací kapaliny se vyhněte jakýkoli zdrojům ohně a jisker.
  • Znemožněte motoru náhodně nastartovat předtím, než s ním začnete pracovat. K tomu stačí odpojit drát od zapalovací svíčky, uzemnit ji nebo nastavit klíč nebo spínač do pozice „off“ (vypnuto).
 

comments powered by Disqus


Podobné články


Jak u sněhové frézy vyměnit startovací šňůru

Existuje mnoho věcí, které Vás mohou při odklízení sněhu zastavit. Snad nejnepříjemnější z nich je přetržená...
více…

Jak u sněhové frézy vyměnit řemen šneku

Sněhová fréza vyžaduje pravidelnou údržbu, aby dobře fungovala i v těch nejnáročnějších podmínkách. Jednou ze...
více…

Jak u sněhové frézy vyměnit řemen II.

Řemen ve sněhové fréze se svou funkcí a uložením podobá řemenu v autě. Pokud jste někdy vyměňovali řemen v...
více…

Jak u sněhové frézy vyměnit řemen

Pokud jste také zažili okamžik, kdy Vám při odklízení sněhu praskl řemen ve fréze, potom víte, jak dobré je...
více…

Jak u sněhové frézy vyměnit jisticí šroub

Úkolem sněhové frézy je odklízet sníh. Pro případ, že se do šneku dostane něco jiného než sníh, má fréza...
více…

Jak u sněhové frézy vyměnit jisticí šroub II

Úkolem sněhové frézy je odklízet sníh. Pro případ, že se do šneku dostane něco jiného než sníh, má fréza...
více…

Jak u sněhové frézy vyměnit hnací řemen

Sněhová fréza je nezbytným pomocníkem pro ty z Vás, kteří žijete v oblastech, kde v zimě napadne větší...
více…

Jak připravit sněhovou frézu na zimu II.

Jistě chcete být připraveni na zimu ještě předtím, než přijde první sníh. Abyste nemuseli chodníky a cestu k...
více…

Jak připravit sněhovou frézu na zimu

Pokud také patříte k lidem, kteří každou zimu odklízejí spoustu sněhu, jistě se těšíte na jaro, až budete moct...
více…

Jak předejít ucpání sněhové frézy

Sněhová fréza je důležitým pomocníkem, pokud žijete v oblastech, kde v zimních měsících napadne spousta sněhu....
více…