Co to je pojistný kolík a jak ho vyměnit?

Pojistný kolík (jistící šroub) ve sněhové fréze připojuje šnek k hřídeli. Je vytvořen tak, aby se ulomil v případě, že cizí předmět přijde do kontaktu s pohyblivými částmi frézy.

Nejčastěji způsobí tuto situaci následující předměty ukryté pod sněhem: 

  • zmrzlé noviny
  • spadlá zahradní dekorace, např. sádrový trpaslík
  • zapomenutá dětská hračka
  • zapomenuté odpadky
  • psí vodítko, hračky nebo kosti

Kdyby ve fréze nebyl pojistný kolík, který se zlomí, mohlo by dojít k vážnému poškození hřídele šneku a převodové skříně a nemuselo by být už možné je opravit. Pojistný kolík je bezpečnostní prvek, který Vám umožní výměnu a pokračování v práci, musíte však samozřejmě mít náhradní kusy. Proto byste pro jistotu měli mít přes zimu v zásobě zásobu nových kolíků, protože dřív nebo později ho bude potřeba vyměnit. Anebo se samozřejmě v takovém případě můžete vrátit k odhazování lopatou.

Jak vyměnit pojistný kolík

Když se do lopatek šneku dostane něco tvrdého, sněhová fréza použije bezpečnostní mechanismus, který chrání hnací hřídel a motor před nadměrnou kroutivou silou. Je jím pojistný kolík nebo šroub. Zde se dozvíte, jak ho v případě zlomení vyměnit.

Co budete potřebovat

  • kladivo
  • děrovačku
  • nastavitelný klíč
  • kleště
  • nový pojistný kolík

Návod

  1. Podívejte se do manuálu k fréze na potřebnou velikost pojistného kolíku.
  2. Zkontrolujte, že je fréza vypnutá. Sundejte drát ze zapalovací svíčky, abyste si byli jistí, že fréza náhodně nenastartuje, když budete mít ruce v lopatkách šneku.
  3. Pomocí přiloženého nástroje uvolněte a vyjměte předmět zaseknutý ve šneku. Pokud ho nemáte, stačí násada koštěte.  Nikdy nevyndávejte ucpání rukou, protože je pravděpodobné, že se šnek po uvolnění roztočí a poškodí, do čeho narazí. Mohly by to být i Vaše ruce.
  4. Až se bude šnek znovu volně otáčet, otáčejte jím rukou, dokud nenajdete místo, kde je pojistný kolík. Je to v místě, kde se setkávají dvě části hnací hřídele. Pokud ho nebudete moct najít, podívejte se do manuálu na jeho umístění.
  5. Vyndejte zbytky starého pojistného kolíku.  Mělo by to jít snadno, někdy samy vypadnou už přitom, jak se kolík rozlomí. Někdy se však může stát, že budete potřebovat kladivo a děrovačku, kterými je jemně vyklepete ven.
  6. Přiložte k sobě díry v hnací hřídeli, abyste do nich mohli zasunout nový pojistný kolík. U většiny fréz ho lze zasunout pouze jedním směrem. Na konci šroubu pak přitáhněte matici.
  7. Otáčejte rukou šnekem, abyste se ujistili, že lopatky správně fungují. Pokud tomu tak není, zkontrolujte sekundární pojistné kolíky, jestli není problém v některém z nich. Možná bude potřeba některý také vyměnit.
  8. Znovu připojte zapalovací svíčku. Frézu zapněte a ověřte si, že správně funguje.
Autor: Lenka Kostková
 

comments powered by Disqus


Podobné články