Člověk je neustále vystaven mnohostrannému působení barev bez ohledu na to, zda si tuto skutečnost uvědomuje, nebo ne.Barva je vizuální zážitek, má význam nejen v poznávání objektů, ale i při orientaci člověka v prostředí. Barvu můžeme chápat i jako prostředek tvorby. V práci umělce, architekta je barva jedním ze základních prostředků, pomocí kterých vyjadřujete svou myšlenku a emocionální působí na diváka. To se využívá například při barevné úpravě prostorů odlišného charakteru - barevností lze dosáhnout příjemné pocity, možná jí zvýšit výkonnost či snížit únavu. Barva je také symbol (v politice, liturgii, heraldice, například: srdce = červená, list = zelená). A v neposlední řadě je barva kvantifikovatelná a měřitelná jako fyzikální veličina.
Účinky barev a jejich přímý vliv na tělesné životní funkce nejsou tak výrazné jako jsou účinky chemikálií, které mohou zanechat na lidském těle (ale i v psychice) zřetelné stopy. Účinky barev neohrožují fyzické zdraví, ale působí na naše city, nervovou soustavu a psychiku. Barvy nás mohou i charakterizovat. Někteří badatelé se snaží odvozovat z preferencí barev význam nebo dokonce vyvozovat závěry o člověku. Důležité jsou i výrazové možnosti jednotlivých barev, jejich vliv a působení na člověka v oblasti světelných či tepelných kontrastech, symbolické působení barev a jejich přiřazení k jednotlivým typům temperamentu.
Pokud uznáme, že barva na člověka ovlivňuje, zbývá už jen malý krůček k využití tohoto dopadu v praxi. Barva umožní zdůraznit nebo potlačit výraznost jednotlivých prvků interiéru či architektury a dokáže alespoň pocitově a opticky korigovat celkový dojem z prostoru, přičemž největší význam má barevnost stěn, stropů a podlah. Syté a tmavé tóny prostor dojmově zmenší, světlé plochy stěn zase vytvářejí pocit větší volnosti. Teplé barvy zmírní pocit chladu tam, kde je například nutné pracovat při nižších teplotách nebo v místnostech s nedostatkem slunečního záření; studené barvy zmírňují pocit tepla v prostorách se zvýšenou teplotou. Těžší, tmavé barvy zdůrazní pevnost a hmotnost, naproti tomu světlé barvy odhmotní stavbu a působí dojmem vzdušnosti a čistoty.Přílišná členitost prostoru se dá potlačit jednotnou barevností, naopak prostor nečleněný a jednotvárný se může oživit bohatší barevností.
je příčinou estetického prožívání, působí na naši psychiku, ovlivňuje naše chování a pocity. Barva může přispět nejen k architektonickému dotvoření a korekci prostoru, ale v estetickém a barevně harmonickém prostředí se člověk cítí příjemně.
Je prokázáno, že některé barevné řešení lidí aktivizuje, jiné koncentruje jejich pozornost nebo vytváří pohodu. Z psychologického hlediska je vhodné i při zařizování prostoru a vytváření jisté nálady či atmosféry v něm využít asociace, které doprovázejí vnímání jednotlivých barev:
bílá = čistota, sníh, chlad, sterilita, světlo, svatba
šedá = nuda, průměrnost, sychravost, všednost, pochmurnost
černá = tma, smrt, smutek, strach
žlutá = slunce, světlo, zářivost, žárlivost, radost, léto
oranžová = přátelství, teplo, energie, teplota
červená = dynamika, život, krev, srdce, aktivita, láska
fialová = otupenost, stáří, pokora, smutek
modrá = nebe, moře, sen, svoboda, nekonečno, pohoda
zelená = stromy, příroda, mládí, budoucnost, naděje
Barva je jedním z hlavních výrazových prostředků estetického cítění člověka, účinky barvy spoluurčují vztah člověka k okolnímu světu, k předmětům, které ho obklopují; barva se podílí na vytváření určitého obrazu prostoru, pomáhá orientovat se v něm. Barvy působí i na naši psychiku, ovlivňují naše city, chování. Je známo, že barevnost prostoru má vliv na celkovou pohodu člověka a jeho pocity, ale může ovlivnit i bezpečnost či zdraví. Proto je důležité nepodceňovat barevné řešení prostoru a k návrhu přistupovat zodpovědně; pokud si nejste zcela jisti, oslovte odborníky, architekty, designéry, kteří vám určitě poradí.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu