Určitě se vám už někdy stalo, že jste se potřebovali dostat do vyššího patra paneláku a nechtělo se vám jít po schodech, tak jste raději použili výtah. No ten se krátce po rozběhu začal třást a vy jste se v duchu začali loučit se svou rodinou. Samozřejmě, nakonec to dobře dopadlo, ale přísahali jste se, že už nikdy výtah nepoužijete. Jaká je tedy pravda? V jakém stavu jsou naše výtahy?
Samozřejmě nechceme vyvolávat žádnou paniku, ale je třeba hned na začátku říci, že výtahy u nás nejsou zrovna v nejlepším technickém stavu. Odborníci odhadují, že přibližně jedna třetina z nich by opravu nebo výměnu potřebovala dost akutně. Je to dost alarmující číslo, no ne?
Jelikož stav výtahů je do značné míry vážný, prakticky je jen otázkou času, kdy se nehody ve výtazích a kvůli výtahům budou opakovat častěji. Je sice pravda, že v médiích není příliš často slyšet o tom, že by se nějaký výtah utrhl a s někým spadl, fakta ale hovoří o tom, že takové nehody se v průměru odehrají jednou až dvakrát za rok.
Kontroly výtahů se sice pravidelně provádějí, ale někdy se zřejmě jejich výsledky berou na lehčí váhu, než by se ve skutečnosti měly. Když se tato kontrola zanedbá, pak už nic nebrání, aby se přihodila nehoda, nedej bože i s následkem smrti. Vždyť nezřídka se stává, že se na výtahu nedají dobře zavřít dveře, že technická část zajišťující pohyb výtahu, jako jsou kola, vodítka nebo nosné části, jsou doslova v zuboženém stavu a takto bychom mohli ještě dlouho pokračovat.
Bytové domy jsou v tomto případě na tom nejhůř. Není se čemu divit, protože se v nich výtahy téměř bez přestání používají. No právě proto by se měly kontrolovat a opravovat častěji. Opravy však něco stojí a majitelé bytů peníze většinou použijí na něco jiného, nejčastěji na "akutní" věci, jako je například zateplení.
Podle odborníků by pád výtahů teoreticky hrozit neměl. Mají totiž takzvané zachycovače, které by pádu měly do několika okamžiků i po přetržení lan zabránit. Do jaké míry to však platí v praxi, je už hůře říci a jasnou odpověď na to nedají ani odborníci.
Špatný stav výtahů se však netýká jen nás, ale prakticky všech zemí. Proto se Evropská unie proti špatnému technickému stavu výtahů rozhodla bojovat vydáním seznamu 74 rizik, které v tomto případě hrozí. V podstatě hovoří o tom, že velmi špatný stav je třeba odstranit ihned a méně nebezpečný v horizontu pěti let. Do deseti let by se tak měly rekonstruovat všechny výtahy, které technické normy nesplňují.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu