Jaká garážová vrata?

V dnešní moderní a "rychlé" době si mnohé domácnosti život bez auta neumí představit. Nezřídka se stává, že v rodině není jedno, ale více aut. Při výstavbě rodinných domů, ale i jiných objektů řešíme otázku garážování automobilů. Součástí každé garáže jsou i garážová vrata, která by svým vzhledem měla ladit s charakterem celé stavby.

 

Na trhu je široká nabídka moderních i tradičních výrobků od domácích i zahraničních výrobců. Vybrat si z ní je někdy těžké. Proto bychom při výběru garážových vrat neměli sáhnout po prvním výrobku a první firmě, ale navštívit několik výstav, prolistovat několik katalogů, využít možnosti internetu a za pomoci vyhledávacích serverů navštívit několik internetových stránek různých montážních a výrobních firem.
Konstrukční možnosti

Při výběru typu garážových vrat je třeba zvážit naše prostorové a dispoziční možnosti, materiálové a cenové požadavky, způsob otevírání. Existují garážová vrata křídlová, výklopná, sekční, rolovací a speciální - například posuvná.

Křídlová garážová vrata jsou nejjednodušším řešením, ale při otevírání zabírají nejvíce místa, a proto je vhodné zvolit je zejména na vnější vstupy v oplocení.

Výklopná vrata se hodí zejména na garáže s omezenými prostorovými možnostmi. Našli si proto uplatnění zejména při rekonstrukcích starších domů a garáží. Výklopná vrata se vyklápí celá pod strop garáže a potřebují jen 10 cm výšky v prostoru nad překladem vrat.

Sekční garážová vrata šetří místo a hodí se na různé tvary otvorů. Na běžné výšky otvorů se skládají ze čtyř až pěti sekcí vysokých přibližně 50 cm. Montují se zevnitř otvoru, přičemž jednotlivé sekce jsou navzájem spojeny panty. Jejich pohyb zajišťují kolečka ve vodících drahách, které jsou umístěny po bocích garážového otvoru. Mechanické otevírání zajišťuje torzní pružina umístěna nad garážovým otvorem. V případě nedostatku místa lze použít tažné pružiny umístěné vedle vodicích drah. Na montáž sekčních vrat je potřeba, aby bylo vedle garážového otvoru volných 10 až 15 cm na vodicí dráhy a nad otvorem 20 až 30 cm na zalomení sekcí do vodorovné polohy. Jednotliví výrobci vyžadují různé podmínky pro volný montážní prostor a pomocí tzv. dvojité dráhy dokáží bránu namontovat i v případě menší výšky nadotvorového překladu. Zmenší se tím oblouk, který vytvářejí sekce při zalamování. Sekční vrata se vyrábějí v šířce 2 až 6 m a s výškou 2 až 3 m. Do brány lze vložit dveře, které slouží ke komunikaci, přičemž není třeba otevírat celá garážová vrata.

Sekční vrata mohou být z různých materiálů a v různém provedení: a - lamelová ocelová nezateplená, b - zateplená, c - kazetová ocelová nezateplená, d - zateplená, e - z dřevěného masivu lamelová, f - kazetová

Rolovací garážová vrata se používají při větších otvorech o šířce až 10 m a výškou do 8 m. Rolovací vrata se skládají z úzkých lamel vysokých 10 až 13 cm a při otevírání se srolují do navíjecího boxu umístěného nad otvorem. Lamely se pohybují po vodicích lištách, přičemž otevírání a zavírání zajišťuje zejména elektrický pohon. Výše navíjecího boxu závisí na výši garážového otvoru, proto je třeba počítat s výškou nadotvorového překladu 40 až 65 cm.

 

Materiálové varianty

Sekční garážová vrata se nejčastěji vyrábějí z ocelového pozinkovaného plechu s dokonalou povrchovou úpravou na bázi polyesterů a epoxidů. Dostupné jsou i varianty z hliníkového plechu. Pro přívržence přírodních materiálů jsou k dispozici brány z dřevěného masivu z buku, dubu, smrku či meranti, případně levnější varianta z lisovaného dřeva s dezénem struktury dřeva. Další možností je volba mezi tepelně izolovanými a neizolovanými vraty. Neizolovaná vrata použijeme v garáži bez vytápění. Na izolovaná vrata se používá jako izolační materiál polystyrén nebo polyuretan bez freonů. V oblasti designu je nabídka velmi široká. Výklopná a sekční vrata se vyrábějí jako kazetová, když sekci tvoří 3 až 6 kazet podle šířky otvoru (kazeta může mít navíc hluboký nebo mělký reliéf) nebo lamelová či hladká. Při materiálové variantě dřevěný masiv si dokonce lze vybrat i z různých dekorativních motivů. Pro náročného zákazníka se nabízí možnost objednat si garážová vrata se vzorem podle vlastní předlohy. Kromě plných kazet nebo lamel lze vrata doplnit prosvětlovacími prvky různého tvaru od obdélníkových až po zaoblené a paprskovitě členěné.

 

Ovládání garážových vrat

Volba způsobu ovládání garážových vrat závisí na našich finančních možnostech a stupni komfortu, jaký požadujeme. Výklopná, sekční, ale i křídlová vrata můžeme otevírat mechanicky nebo automaticky. Lehké mechanické otevírání sekčních vrat zabezpečuje systém torzních nebo tažných pružin. Na vnější straně je klika se zámkem, pomocí níž bránu zavíráme. Elektrický a automatický pohon je jednoduchý a spolehlivý. Dá se na bránu namontovat i dodatečně. Pokud do garáže není jiný vchod, montuje se na bránu i klika se zámkem. V případě výpadku elektrického proudu otočením kliky, která je spojena s pohonem, pohon se odpojí z provozu a brána se otevře mechanicky. Zamykání klíčem se používá pouze při manuálním zavírání, jinak zamknutí brány provede samosvorný pohonný mechanismus.

Garážová vrata s elektrickým pohonem lze ovládat i dálkovým ovladačem pracujícím na principu rádiových vln. Zvenku se použije kódovací systém, uvnitř garáže tlačítka, případně jiná kombinace. Dálkovým ovladačem bychom měli bránu otevřít i přímo z vozidla ze vzdálenosti minimálně 30 m. Na bezpečný provoz automatického otevírání musí být garážová vrata vybavena systémem, který při nárazu vrat na překážku změní její chod na zpětný. Dálkové ovládání lze použít na pohony všech typů bran, vchodových dveří apod.

 

Stavební připravenost a montáž

Po nelehkém výběru konkrétního typu garážových vrat a spolehlivého dodavatele je nutné dohodnout s dodavatelem přípravu stavebního otvoru brány na montáž. Znamená to, že otvor musí splňovat požadavky výrobce na rozměry (šířku, výšku, ostění, překlady). Garáž musí mít definitivní podlahu, a pokud otevíráme bránu automaticky, i elektrickou zásuvku obvykle na 220 V. Omítka v prostoru montáže musí být hladká a vyzrálá.

 

Na závěr

Dodání objednané brány obvykle trvá několik týdnů (podle konkrétního dodavatele jeden až osm týdnů), a proto je třeba dohodnout termín montáže s dostatečným předstihem, aby nedocházelo ke zbytečnému čekání při výstavbě. Údržba bran není náročná - kromě běžného čištění a promazání pohyblivých částí se jiné zásahy nedoporučují. Pokud zpozorujete poruchu ve funkci brány, oslovte svého dodavatele, který ji v rámci záručního, případně pozáručního servisu odstraní.

 

comments powered by Disqus


Podobné články