Typy garážových vrat

Už jste postavili dům a zařídili si s vytříbeným vkusem interiér? Vše se ubírá správným směrem, jen ty garážová vrata jaksi ne a ne doladit s ostatními výplněmi stavebních otvorů ... Vstupní dveře do domu i okna se nabízely samy, dokonce i představa o zabezpečení proti nevítaným hostům je samozřejmá, ale jak se postarat o bezpečný přístřešek pro čtyřkolového miláčka a přitom neurazit architektonický vzhled domu?

Móda, ale i rozumný důvod vyplývající z touhy po soukromí obrátily většinu novostaveb rodinných domů společenskou částí jejich prostoru do zahrad. Tak se stalo, že garážová vrata zabírají nejen výraznou část fasády domů, ale nejednou tu mají i dominantní místo. Nemyslet včas na vzhled a funkčnost vstupních dveří do garáže rodinného domu může přinést ve výsledném vzhledu kuriózní architektonické počiny improvizujícich majitelů, které nemají nic společného s původním záměrem architekta. S výběrem vhodných dveří to nebude jednoduché, pokud ještě uvážíme, že by měly odolat pokusům o vloupání, neblahým vlivům počasí a rozhodně by neměly iritovat domácí složitým používáním nebo dokonce labilním systémem otevírání.

 

Z čeho je vyrábějí?

Hliník a ocel jsou v oblibě, zejména pokud jejich povrch u výrobce pozinkovali a ošetřili kvalitní práškovou barvou. Takto dlouhodobě odolávají korozi.

Sekční garážová vrata vyrobená z ocelového pozinkovaného plechu s povrchovou úpravou na bázi polyesterů a epoxidů. Dostupné jsou i varianty z hliníkového plechu.

Otvor pro garážová vrata je často největším otvorem v domě, a tak vám nemůže být lhostejné, čím takový otvor zaplníte. Při instalaci vrat a pohonu je nutné počítat s prostorem, do kterého se brána bude otevírat. Tento prostor je limitován výškou a šířkou otvoru, ale i typem zdvihu a pohonem brány. Přesné vymezení požadovaného prostoru určí zákazníkovi autorizovaný technický pracovník.

Jsou domy a majitelé, kteří si jinou než dřevěnou bránu nedovedou představit. Bez impregnace dřevěného povrchu či úpravy v podobě pigmentové lazury by brána těžko odolávala vlhku a UV záření.
Při výběru materiálu najdete v nabídce smrkové dřevo nebo dřevo z ořechu, borovice, v luxusnějším provedení vrat z exotických dřevin. Garážová vrata barevně upravená a s přiměřeným dezénem (plné, lamelové, kazetové nebo i zčásti zasklené) mohou citlivě - v architektonických souvislostech - doplňovat vzhled celého objektu.

 

Tepelně izolovaná

Zateplit garážová vrata polystyrenem nebo polyuretanem se už dávno nepovažuje za luxus. Výrobky s koeficientem prostupu tepla U = 1,3 až 1,8 W / (m2. K) (množství tepla, které uniká přes plochu jednoho čtverečního metru materiálu při konkrétním rozdílu teplot) nejsou výjimkou. Při tak velké ploše, jakou zabírají v obvodové zdi garážová vrata, může bez jejího zateplení narůst únik tepla až na hodnotu U = 6,5 W / (m2. K). Neizolovanou bránu si můžete dovolit snad už jen v nevytápěné, samostatně stojící garáži.

Přívržencem přírodních materiálů jsou k dispozici brány z dřevěného masivu z buku, dubu, smrku či meranti, případně levnější varianta z lisovaného dřeva se vzorem struktury dřeva. Váhu sekční brány eliminují jako protizávaží torzní pružiny.

 

Několik rad k montáži

Zeptejte se na termín dodání garážových vrat. Podle typu výrobku a možností dodavatele to může trvat jeden až šest týdnů.

S dodavatelem si předem dohodněte rozměry stavebního otvoru na montáž vrat (šířku, výšku, tvar ostění, druh překladu).

Před montáží vrat musí mít garáž definitivní podlahu, omítka v garáži musí být hladká a vyzrálá.

Na místě montáže musí být zajištěna funkční elektrická přípojka se střídavým proudem 230 V/50 Hz, aby bylo možné používat ruční elektrické nářadí.

Pokud jste investovali do brány s automatickým otevíráním, před její montáží nezapomeňte zabezpečit elektrickou zásuvku na 220 V.

Nezapomeňte, že i u nejmodernějších typů bran je třeba čas od času promazat jejich pohyblivé části.

 

Systém otevírání

Dveře, vrata či brány - vždy výrobci hovoří o jednom: o vstupu do garáže. Podstatné je spíše to, pro jaký systém otevírání se rozhodnete:

 

Výklopná vrata

O plynulost chodu křídla v širokém stabilním rámu se stará pružinový mechanismus, který křídlo vyklopí po celé ploše a současně zasune do vodorovné polohy pod strop garáže. Na vyklopení stačí 10 cm rozdíl výšky v prostoru mezi stropem a překladem brány. Výhodou je tichá a snadná manipulace i v garážích s omezenými prostorovými možnostmi. Takový systém se osvědčil i při rekonstrukcích garáží ve starších domech.

 

Sekční vrata

Jednotlivé lamelové nebo kazetové sekce jsou navzájem spojeny panty, vnitřek lamel či kazet vyplňuje pěna, která zároveň tepelně izoluje. Kolečka umístěné ve vodicích kolejnicích po bocích garážového otvoru umožňují pohyb sekcí. Ty se při otevírání překlápějí do vodorovné polohy a postupně přesouvají pod strop. Kolejnice (dráhy) se montují do stěny garáže pomocí hmoždinek a šroubů. Dveře se otevírají díky mechanismu torzní pružiny umístěné nad garážovým otvorem. Ve stísněných prostorách zajistí pohodlné mechanické otevírání tažné pružiny umístěné vedle vodicích kolejnic. Před montáží musí okolo garážového otvoru zůstat volných 10 až 15 cm a nad otvorem 20 až 30 cm.

Taková vrata se montují zevnitř otvoru. Výhodou je, že nezasahují do prostoru garáže. Potěší i variabilnost: na běžné výšky garážových vstupů stačí pět sekcí vysokých kolem 50 cm. Běžná šířka brány může být 2 až 6 m, výška 2 až 3 m. Jako součást vrat se mohou nainstalovat dveře. Poslouží pro lidi, aniž by se musela otevírat celá vrata.

 

Rolovací vrata

Úzké hliníkové lamely (10 až 13 cm) se při otevírání garážových vrat širokých i 10 m pohybují po vodicích lištách a postupně se srolují do navíjecího boxu. Ten lze instalovat před stavební otvor, za něj nebo přímo do otvoru. Výška boxu souvisí s výškou brány, a proto není ničím výjimečným, pokud u vyšších bran bude i větší výška překladu (od 40 do 65 cm). Montáž nevyžaduje žádné speciální zásahy do stropu nebo podlahy, a tak brány s rolovacím systémem vyhovují nárokům na dodatečnou instalaci při rekonstrukcích garáží. Pohyb brány většinou zajišťuje elektrický pohon.

 

Křídlové brány

Přesto, že takové garážové dveře zabírají při otevírání mnoho prostoru, někdy najdou své uplatnění tam, kde tvarově korespondují se vzhledem budovy. Křídla brány jsou ukotveny ve stěně garáže pomocí pantů.

 

Ovládejte je

Mechanicky nebo automaticky otevřete výklopné, sekční i křídlové brány - rozhodnutí samozřejmě závisí na vašich finančních možnostech. Mechanické otevírání sekčních dveří funguje díky systému torzních nebo tažných pružin. Bránu zavřete klikou se zámkem. Elektrický a automatický pohon lze nainstalovat i dodatečně. Klíčem se zamyká při manuálním zavírání, jinak zamknutí brány provede samosvorný pohonný mechanismus. Ti náročnější si pořídí dálkové ovládání brány s elektrickým pohonem - ovladač pracuje na principu rádiových vln, což umožní otevřít garáž i přímo z auta ze vzdálenosti minimálně 30 m. Ovládání vrat je zdokonalené kódovacím systémem.

 

Co všechno může zvýšit bezpečnost garážových vrat

mechanický dvoubodový zámek s bezpečnostní vložkou

dálkový ovladač

výstražné majáky, které zajišťují upozornění v okolí vstupních bran

nouzový zámek, který slouží k odblokování elektrického pohonu a na otevírání brány manuální

fotobuňky

čtečka magnetických karet, která slouží pro přístup autorizovaných osob do určených prostor.

 

comments powered by Disqus


Podobné články