Jak psát cestopisné reportáže?
Zvolte vhodný název!
Tak jako zboží prodává do značné míry obal, poutačem článku je jeho titulek. Pokud si na něm nedáte záležet, je možné (a na internetu velmi pravděpodobné), že to bude jediná část textu, kterou z vaší reportáže lidé přečtou.
Berte ohled na DOBU REAKCE čtenáře!
Délka jednoho textu, zvláště pokud se čte z obrazovky, by neměla být delší než 3-4 fleky (flek = normostrana = 30 řádků v zalomení 60 znaků, což je cca 1500 znaků bez mezer). Pro ilustraci, je to objem textu roven dvoustránkové obrazové reportáže v týdenících. Delší text raději rozdělte na logicky uzavřené pokračování a na www stránce je uveďte jako zvláštní odkazy. Rozdělení podle dnů, které se shoduje s autorovým deníkem, většinou nebývá pro čtenáře vhodné.
V rámci reportáže text čleňte na odstavce s délkou 200-300 znaků a uvádějte jejich podnadpisem. Zvýšíte tak dynamiku textu.
Vžijte se do role diváků!
Při psaní se zkuste odosobnit. Snažte se pochopit, co je pro publikum zajímavé a co mu naopak nic neřekne. Například, pokud v reportáži budete familiérně popisovat své spolucestovatele, kterých jste v textu dříve nepředstavili, bude se čtenář cítit v textu "cizí". V oblasti fotografií podobnou nevoli budí (opakované) fotografie typu "já a památka XY".
Dejte lidem pocítit atmosféru!
Pepřem dobré reportáže je drobnokresba a zejména Vaše subjektivní zážitky. Nemusejí to být jen neobvyklé příhody, ale i popisy detailů vnějších (jízda autobusem, oběd v restauraci) či vnitřních (např. asociace, pocity :-(,:-o, ;-), srovnávání očekávání se skutečností a pod.) Snažte se je do textu zařadit. Je lépe popsat Eiffelovu věž přes situaci a Vaše osobní dojmy (například popis a myšlenky během cesty výtahem na horní patra věže), než uvádět suché "míry a váhy" dominanty Paříže.
Dejte znát čtenářům, že je autor rodák!
Všímejte si lokální zvláštnosti a porovnejte je se svou domovinou. Čím větší odlišnosti ve zvyklostech (kuchyni, dopravě, chování, atd.), tím zajímavější. Pokud je navíc dokážete popsat se špetkou vtipu :-) - bod pro Vás.
Nepřežeňte text fakty!
Často se při psaní neobejdete bez geografických, historických či sociologických informací. Vítány jsou zejména údaje, které mohou dokreslit Vaše zážitky, dále "pikantnosti" z historie, různá "nej" či jiná, pro čtenáře zajímavá fakta. Získáte je z cestovních průvodců nebo internetu. Ale pozor! Faktografické informace by v textu neměly převažovat - hrozí unudění čtenáře.
Nemíchejte hrušky s jabkama!
Pokud pociťujete potřebu zveřejnit i rozsáhlejší encyklopedické údaje nebo praktické informace, nezařazujte je do textů s Vašimi zážitky. Pokud se chcete podělit se zkušenostmi, které by mohli využít potenciální cestovatelé, udělejte to formou zvláštního textu. Jeho www adresu nezapomeňte v textu reportáže na konci uvést.
Zpilujte hrany!
Jak bylo již uvedeno, text by měl pro pestrost obsahovat různé části: popis detailů, příběh, fakta, atd… Dejte pozor, aby přechod mezi nimi byl plynulý a nerušil. Spojkou (distribuovaný) mezi texty různého charakteru může být například zmiňované podnadpisové členění.
Pamatujte na Přísloví MÉNĚ JE VÍCE!
Vedle přesycení čtenáře fakty, hrozí podobné nebezpečí i z opakovaného popisu rutinních činností, jako jídlo, použití dopravy, postavení stanu a podobně. Ty se často vyskytují především v těchto denících. Snažte se jim vyhýbat a opisujte pouze věci a činnosti, které jsou něčím osobité.
Záludný TEXT!
Reportáž je přitažlivější, pokud v ní vystupují živí lidé. Může to být rybář, kterého jste potkali na pobřeží, číšník, či taxikář. Nechte je ve Vašem textu promluvit. I když optimální je mikropříběh, nějaká "story" na oživení. Postačí i jedna-dvě věty domorodce v přímé řeči. Klidně můžete přetlumočit znakovou řeč do češtiny a dochutit ji nějakým mezinárodně známým, lokálním výrazem (pozdrav, poděkování, oslovení, atd....).
Ověřte SI FAKTA!
Pokud se rozhodnete v textu uvádět konkrétní údaje, měly by být z dostatečně důvěryhodného zdroje. Dvojnásob to platí o informacích, které by mohly zemi, město, zda nějakou osobu v očích čtenářů poškodit. Pozor na dezinformace!
Doplňte text fotografiemi!
Myslete (nejlépe již před dovolenou :-)) na to, že při cestopisných textech se fotografický materiál bere jako povinná výbava. Fotografie by měly být doplněny stručným popiskem. V případě, že je zveřejňujete na internetu, měly by být divákovi přístupné i prostřednictvím náhledů a velikost souboru zveřejněné fotografie by neměla přesahovat 100kB.