Co by měl dělat projektový manažer v prvním týdnu po nástupu do nového zaměstnání?
První týden v práci bývá pro projektového manažera velmi důležitý. I když probíhá v duchu seznamování a „oťukávání“ s novým prostředím a kolegy, obvykle výrazně ovlivní, jak se bude na své pozici cítit budoucnu – a jak jej budou vnímat ostatní. Prioritou je proto vytvoření silného základu pro efektivní řešení pracovních povinností.
Snažte se rychle zorientovat
Vstup do nového zaměstnání je obvykle plný optimismu a očekávání. Lidé se v této fázi většinou chovají mile a neexistuje mezi nimi žádné předchozí napětí. Tohoto aspektu využijte, protože právě v tomto období se formují první dojmy a vztahy. V první řadě je však nezbytná blesková orientace ve všech základních aspektech pracovních povinností - a to nejen v pracovních nástrojích, jako je například CRM systém, ale také v organizační struktuře a procesech, které ve firmě probíhají.
Pusťte se do budování dobrých vztahů
Jedním z nejdůležitějších kroků, které by měl odborník na projektové řízení učinit, je vybudování pozitivních vztahů se svými kolegy. První týden se vždy nese v duchu poznávání a budování důvěry. Vaši kolegové budou pravděpodobně velmi zvědaví na to, kdo jste a jaký budete mít přístup k práci. Proto je žádoucí, abyste projevili otevřený a přátelský přístup. Dejte najevo skutečný zájem o lidi kolem sebe, klaďte otázky a aktivně naslouchejte jejich odpovědím. Získáte díky tomu cenné informace o tom, jak firma funguje, ale také ukážete, že si vážíte času a zkušeností ostatních pracovníků.
Respektujte časové možnosti kolegů
Během prvního týdne je také důležité věnovat pozornost tomu, jak jsou vaši kolegové zaneprázdnění. Pokud někdo nemá čas, aby s vámi některé záležitosti probral podrobněji, respektujte to a nabídněte, že si domluvíte setkání na později. Tímto způsobem si rychle získáte respekt, protože ukážete, že rozumíte prioritám ostatních, a že si vážíte jejich času. Abyste hladce zapadli do týmu, naplánujte si co nejvíce individuálních setkání. Ty jsou zásadní pro pochopení týmové dynamiky a navázání osobních kontaktů.
Nezbytné je také prozkoumání organizační struktury firmy. Ujasněte si, jak spolupracují jednotlivá oddělení a kdo má jakou roli. Znalost interních vztahů vám pomůže lépe porozumět projektům v širším kontextu firmy.