Deset rad rodičům, kteří učí děti psát

Prvňáčci se ve škole potýkají s mnoha novými věcmi. Musí se naučit psát, číst, počítat a další a další potřebné dovednosti. A někdy se jim to prostě nedaří. Problémy mohou nastat třeba u psaní. A tam je potřeba, aby rodiče již v předškolním věku děti nenásilnou formou připravovali na to, že ke psaní je potřeba jemnou motoriku, rytmus, fantazii a mnoho dalších jednotlivých dovedností. A hlavně by neměli nechávat děti u psaní samotné a následně jen zkritizovat výsledek jejich snažení!

děti, škola, prvňáci, psaní

1. Hra je dobrý základ

Rodiče by měli podporovat rozvoj jemné motoriky dítěte už odmalička. Například stavět z kostek, třídit tvary, navlékat korálky, skládat puzzle a hrát hry trénující pohyby a paměť, které dětem později pomohou při výuce psaní. Rovněž zkušenosti dítěte s kreslením či malováním podněcují rozvoj jemných motorických schopností. Pastelky a pestré barvy v dětech podněcují zvědavost a chuť experimentovat.

2. Radost jako motivace

Právě potěšení je tím nejdůležitějším motivačním faktorem. Rodiče by se měli ujistit, zda svého malého potomka příliš nevedou, nezatěžují tématy, které je příliš těžké ztvárnit. Pokud je dítě frustrované, nebude mít z této činnosti radost. Pokud si dítě neoblíbí kreslení a malování, bude těžké ho nadchnout pro psaní.

3. Fantazie a kreativita

Nestačí dítě pouze chválit za to, co nakreslilo nebo jak přesně popsalo tvary. Plynulé pohyby ruky a plynulé tvary jsou přinejmenším stejně důležité. Proto je nezbytné, aby rodiče dali dětem svobodu k samostatnému rozvoji. Vhodná motivace, rozvoj představivosti a kreativity jsou klíčové: např. hry s barvami, omalovánky, spojování bodů, kreslení čárek, klubek, vln, to vše přispívá k plynulým pohybem při psaní.

4. Rytmus

Odmalička je nutné rozvíjet u dítěte cit pro rytmus pomocí říkadel, prstových her, písniček, rytmických her a uvolňovacích cviků doprovázených říkankami. V případě plynulého písma je to právě rytmus, který tvoří tvary: plynulé pohyby při psaní mají jistou pravidelnost. Rodiče a děti by měli hledat rytmus pohybů společně a společně jej také procvičovat. Čím více rytmické je kreslení nebo psaní, tím je ruka uvolněnější, a tím více zábavy si dítě užije.

5. Správné držení psacích pomůcek

Když děti začínají kreslit nebo psát, rodiče by měli sledovat způsob, jakým drží psací náčiní. Ruka by měla být uvolněná, protože křečovité držení zabraňuje plynulým pohybům. Napětí a příliš silný stisk jsou pro ruku velmi únavné. O problémech je nutné společně mluvit a zkoušet správný způsob úchopu. Křečovité držení pera může být i znamením toho, že se dítě snaží být příliš pečlivé.

6. Společný výběr pera

Rodiče a dítě by měli vhodné pero vybírat společně. Mělo by být praktické, jinými slovy příjemně padnout do ruky a mít měkkou zónu úchopu, která podporuje uvolněné držení. Výběr zavisí i na tom, zde je dítě pravák či levák. A neméně důležité je, aby se dítěti líbilo. Oblíbené pero je vždy používáno s nadšením a dítě motivuje k psaní.

7. Vhodná motivace

Děti by neměly procvičovat psaní jako roboti - je důležitá změna! Obyčejné opakování písmen a tvarů často nestačí: správný úchop, uvolněná ruka, rytmus a plynulost pohybů, vhodná motivace při psaní jsou stejně tak důležité jako tvar písmenek.

8. Chyby děti učí

Při nácviku psaní se dítě nevyhne ani chybám. Naopak, motorické schopnosti nelze vylepšovat bez chyb. Děti se navíc učí nejvíce ze svých vlastních chyb: například k procvičování správné velikosti písmenka mohou rodiče vědomě používat různé velikosti spolu se svými dětmi. Pak si o tom mohou vyprávět a najít ten správný rozměr. Dítěti to velmi pomůže porozumět dobře rozdílům.

9. Neprocvičujte jen to, co dělá problémy

Abyste dětem nepokazili radost z psaní, je důležité procvičovat nejen to, co jim dělá problémy. Během procvičování byste měli hlavně stavět na tom, co jim problémy nedělá. Pomůže jim to zdokonalit vlastní schopnosti a aplikovat je na problémové oblasti. Rovnováha je v tomto případě velmi důležitá.

10. Tvary písmen a co je připomíná

Důvěrně známé tvary se mohou stát dobrou předlohou také pro tvary písmen. Mnoho písmenek může být vytvořeno z tvarů, které se již dříve dítě naučilo. Např. "V" může být zubem na pile, "O" má stejný tvar jako vajíčko, "E" je hřeben. Písmena tak přestávají být abstraktními pojmy a stanou se bližšími a jednoduššími.

Rada na závěr

Děti vždy musí vědět, že se mohou na rodiče spolehnout! Rodiče by se svými dětmi měli mluvit o škole zcela otevřeně a bez nátlaku. Mohou tak včas rozpoznat problémy a společně s dětmi je vyřešit. Děti by měly cítit podporu a oporu rodičů, kteří by měl být jejich průvodci, autoritami, ale hlavně také kamarády.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Jak nezešílet z malého dítě, které si chce za každou cenu prosadit své?

Výchova dětí, to nejsou jen příkazy a zákazy. Děti se musí vychovávat s láskou. Ale i přestože své děti...
více…

Jak má správně sedět dítě v lavici, aby si nedeformovalo páteř?

Škola, to znamená hodiny a hodiny sezení. Bylo to tak vždy, ale dříve děti po dlouhém sezení ve škole doslova...
více…

Proč jsou dnešní děti obézní a přesolené?

Přesolujete svoje děti? Ne, řeč tu nebude o zdravých pobytech dětí u moře, ale naopak o nezdravém přesolování...
více…

Krásné zahrady mohou být nebezpečné pro malé děti - pozor na to, co pěstujete!

Zahradu si pořizujeme jednak pro své potěšení a užitek, ale také většinou pro svoje děti a nebo vnoučata. A tady...
více…

Jak nevychovávat děti, pokud chcete, aby byly v životě spokojené?

Jak vychovat dítě se zdravým sebevědomím, dítě které se nebude cítit ukřivděné nebo naopak nebude nebezpečně...
více…

Děti vychovávané mazlením, budou duševně vyvinutější než děti, na které se křičí

Objímáte často svoje děti a mazlíte se s nimi? Tak to svým dětem pomáháte ke správnému duševnímu vývoji. A...
více…

Má vaše dítě v pořádku oči? A kolik hodin stráví u tabletu?

Oční vady u dětí nejčastěji odhalí rodiče. Je proto na nich, aby své děti patřičně sledovali a pokud u nich...
více…

Televize malé děti rozvíjí, ale může jim i škodit!

Televizní programy vychovávají naše děti za nás. Ale jak? Je to ta správná výchova? A je v pořádku, že často i...
více…

Jak ochránit děti před kyberšikanou a závislostí na internetu?

Většina dětí je denně na internetu. A přestože se zde mohou hodně dozvědět a naučit, je zde i méně pozitivní...
více…

Péče o miminko po příchodu z porodnice

Péče o novorozené miminko není žádná věda. Ale zejména u prvního děťátka jsou první dny po návratu z...
více…