Děti v silniční provozu - dopravní výchova v rodině

Otázku, kdy nechat jít dítě do školy samotné se si klade většina rodičů. Ale nejedná se jen o cestu do školy, ale i ke kamarádům, na dětské hřiště nebo na drobný nákup. Rodiče jsou za své děti v tomto případě plně zodpovědni, nehledě na to, že následky bývají pro dítě tragické. Proto je důležité, naučit děti, jak se mají v silničním provozu chovat a orientovat.

děti, bezpečnost dětí, dopravní výchova dětí

Předpoklady pro účast v silničním provozu

Na to, aby se dítě mohlo stát aktivním účastníkem silničního provozu, musí být zralé psychicky a fyzicky.

Pozornost

Jde o schopnost soustředit se určitý čas na jednu činnost a zároveň umět se odpoutat od rušivých vlivů. U dětí v předškolním věku ještě nelze hovořit o pozornosti, během školního věku se ještě vyvíjí, a až kolem 14. roku je srovnatelná s pozorností dospělého člověka.

Vnímání

Vnímání je u dětí vedené přes představy a pocity. Nerozlišují vnitřní a vnější svět, a proto považují např.. sny a představy za stejně objektivní a existující, jak situace odehrávající se v jejich reálném životě. Děti ještě neumějí rozlišit podstatné od nepodstatného. Egocentrický způsob myšlení u dětí předškolního věku se projevuje např.. při vnímání vzdálenosti. Dětem do 8 let chybí uvědomění si pozice a perspektivy. Schopnost rozlišovat barvy, jejich jasnost je do 5 let dobře vyvinutá (i když pojmenování barev může ještě dělat potíže). Rozeznání barev na semaforu již není pro většinu dětí problémem. Rozvoj vnímání tvaru a formy trvá obecně déle. V silničním provozu dětem postačuje hrubé vnímání formy a tvarů, které se zpravidla dosahuje v mladším školním věku. Vnímání prostoru, vzdálenosti a hloubky je dáno dětem již od čtyř měsíců života. První představa prostoru se rozvíjí již ve fázi lezení, přičemž východiskem určování vzdáleností se stává vlastní tělo. Takové egocentrické vnímání prostoru představuje pro děti v silničním provozu největší ohrožení. Děti ve věku 7 až 8 let se ještě nedokážou vcítit do pozice ostatních účastníků silničního provozu. Myslí si, že když ony vidí auto, stejně i řidič auta vidí je. Vnímání hloubky je plně vyvinuté v 9. roce života. Schopnost vnímání rychlosti a jejího správného odhadu se objevuje kolem 8. roku, kdy je dítě schopno pochopit souvislost mezi vzdalující se cestou a časem potřebným na jejímu překonání. Děti ještě nevědí, že auto má i svou brzdnou dráhu a nerozlišují stojící vozidlo od jedoucího. Až v 7. letech jsou schopny podle jednotlivých modelů vozidel (nákladní, osobní, traktor) odhadnout jejich rychlost. Spolehlivé určení vpravo a vlevo není možné ani u 8-letých dětí. Přestože téměř všechny děti vědí, že před vkročením na cestu se třeba podívat vlevo, jen některé jsou schopny při výzvě "vlevo" se i do této strany podívat.

Děti ve školním věku mají schopnost periferního vidění do značné míry omezenou tím,

že mají menší zorný úhel (u dětí je o 1/3 menší než u dospělých) a svou nízkou výškou těla spatří příchozí vozidlo mnohem později než dospělí. Opožděně také reagují na optické podněty přicházející ze stran. Dítě dokáže za 1 sekundu zachytit 1 až 3 dopravní objekty, což je pouze polovina z toho, co zachytí dospělý.

Sluch je cca do šesti let věku plně vyvinutý

Děti však ještě nedokážou přesně určit, odkud zvuky přicházejí, časté jsou také záměny levé a pravé strany. Dobře slyší zvuky přicházející zepředu i zezadu v úhlu 30 stupňů. I přes dobře vyvinutý sluch se často stává, že děti z důvodu zabírání do hry nebo rozhovoru s kamarádem přeslechnou zvuky na cestě.

Tělesná výška

Představuje pro dítě značné omezení. Např. mezi zaparkovanými auty má dítě vzhledem ke své výšku zúžené zorné pole, které je pro něj nejdůležitějším orientačním předpokladem. Kvůli své nedostatečné výši se dítě i pro ostatní účastníky silničního provozu stává "špatně viditelným".

Dítě v předškolním věku bez problémů zvládá chůzi pěšky,

problémy může snad způsobovat koordinaci pohybů, zvláště u vysokých obrubníků. V tomto věku se nadále rozvíjejí a zdokonalují dovednosti jako skákání, běhání, hopsání. Mezi 6. až 14. rokem dochází k silnému nárůstu motorických schopností. Děti ve věku 7 - 8 let již dobře zvládají jízdu na kole.

Chování dítěte a jeho reakce přímo na silnici úzce souvisí i s jeho osobnostními znaky

  • Děti, které se dokáží snadno rozptýlit, se chovají na silnicích rizikověji.
  • Děti zatížené stresem a problémy mají sníženou pozornost a nedokáží včas rozeznat nebezpečí situace.
  • Extrovertní děti se intenzivně zajímají o své sociální okolí, potřebují mít kontakt s jinými lidmi, přátelé jsou pro ně zvlášť důležití. Pro svou kolísavou pozornost jsou vystaveny většímu nebezpečí než jiné děti.
  • Zvýšenou pozornost je třeba věnovat dětem hyperaktivním a impulzivním. Časový interval udržení pozornosti je poměrně krátký. Nejsou schopny kontrolovat vlastní impulsy, těžko se vypořádávají s náročnými situacemi. Konají unáhleně a nápad, který se jim právě zrodil v hlavě, chtějí okamžitě uskutečnit, nehledě přitom na okolnosti.

Na závěr ještě uvádíme typické chování každého dítěte bez ohledu na jeho další zvláštnosti

  • Dítě nedokáže správně odhadnout úmysly jiných účastníků provozu.
  • Dítěti dělá problémy přerušit započatou činnost, pohotově a přiměřeně reagovat, např.. na vozidlo, které se náhle vynoří při procházení přes cestu.
  • Při přecházení přes cestu dítě směřuje svůj pohled výsostně na protější chodník. Neorientuje se na stranu. Jeho zorné pole je značně zúžené.
  • Děti se dají snadno rozptýlit hrou a přáteli.
  • Děti jsou zvědavé, netrpělivé a impulzivní.
  • Děti chtějí ostatním imponovat, neuvědomují si hrozící nebezpečí.

Co mohou udělat rodiče pro bezpečnost svých dětí na cestách?

1. Rodiče mohou pro bezpečnou účast svých ratolestí na cestách udělat velmi mnoho. Dopravní výchova začíná v rodině a je třeba s ní začít co nejdříve.
2. Nejmenším dětem vštěpujeme základní dovednosti, jako používání chodníku, seznámení s barvami na semaforu, používání přechodu pro chodce. Rodič je ten, který se má chovat vzorově, ukazovat, vysvětlovat a komentovat jednotlivé situace. Po čase může dítě převzít vedoucí úlohu a při společné účasti samo vysvětlovat, jak se máme chovat. Vy ho přitom můžete kontrolovat, jestli mluví a jedná správně. Efekt učení a osvojování dopravních pravidel umocňuje vaše pochvala, ale i trpělivé napomenutí a zopakování v případě, že dítě udělá nějakou chybu, např.. při přecházení přes silnici bez přechodu pro chodce.
3. Nezapomeňte - vy jste vzorem pro vaše dítě. Svýma pozornýma očima vás dítě z autosedačky sleduje a vnímá. Vzpomeňte si, jak se chováte, když jede před vámi někdo strašně pomalu, když vám někdo před nosem ukradne parkovací místo, nebo když cyklista nebezpečně jede vedle vašeho auta. Pokud vy budete přebíhat přes silnici mimo přechod pro chodce, stoprocentně tak bude samo přecházet přes silnici i vaše dítě.
4. První velkou cestou dítěte je cesta do školy. Projděte si celou trasu spolu s dítětem a "vychytejte" nebezpečná místa. Pokud je to možné, zkontrolujte, zda dítě skutečně dodržuje dohodnutou trasu. Dítě se dá totiž snadno zlákat spolužáky či kamarády k používání jednodušší kratší cesty, která ale ještě nemusí být bezpečná. Pokud bude dítě trvat na kratší cestě, projděte si tuto trasu i vy osobně a podle okolností se dohodněte na kompromisu nebo setrvejte na svém požadavku. Promluvte si s ostatními dětmi, případně jejich rodiči, proč je lepší zvolit objížďku. Pomoci může také rozhovor s třídním učitelem, jehož požádáte o provedení uvedené problematiky, např.. na třídní hodině.

Dítě a kolo

"Naše dítě umí jezdit na kole!" Oznamují rodiče nadšeni pokrokem své ratolesti. Ano, dítě umí řídit, "šlapat", některým se podaří i udržet rovnováhu bez pomocných koleček. Kolo je pro děti zatím jen novou velkou hračkou. Dopravním prostředkem se stává až tehdy, když se jím budou dopravovat do školy, k přátelům, na kroužek. Statistiky uvádějí, že nejčastějšími oběťmi dopravních nehod jsou cyklisté od 6 do 9 let. 10-leté dítě je již dostatečně vyvinuté na to, aby se mohlo účastnit reálné dopravy jako cyklista. Pamatujte, že dítě je na kole rychlejší, než když jde pěšky, ale reaguje pomaleji než dospělý. Při jízdě na kole si proto všímejte:

  • jak rychle se odpoutá od jízdy a zda ztratí přitom rovnováhu,
  • jak reaguje, když se mu v cestě najednou objeví překážky (velký kámen, chodec naproti, pes).

Tipy na zdokonalení jízdy na kole

Najděte si prostorné, ale hlavně bezpečné místo (vhodné jsou např.. školní sportovní areály). Uvedené tipy můžete realizovat se svým dítětem, mezi sourozenci můžete dokonce vyhlásit soutěž, nebo pokud nemáte doma dalšího cyklistu, určitě máte nějakou kamarádku se stejně starým dítětem. A závody mohou začít. Po čase vám možná napadnou další zajímavé hry a možná budete mile překvapeni, jaké nové disciplíny se zrodí v hlavách vašich ratolestí. Takovými cílenými hrami dítě získá jistotu v řízení kola, vyzkouší a zdokonalí svou šikovnost. Navíc jsou nejen smysluplné, ale i děti z nich mají radost.
1. Křídou nakreslete na asfalt velký kruh.Úkolem dítěte je projet kolem po vyznačené čáře.
2. Postavte se proti dítěti v několika metrové vzdálenosti. Na vaše první písknutí se dítě rozběhne, na druhé písknutí zastaví. Pokud nemáte píšťalku, můžete použít i vlastní ruce, dítě bude reagovat na vaše tlesknutí. Pokud už bude dítě umět dobře reagovat na takový akustický signál, můžete nacvičovat reagování na optický signál. Vy už nebudete vysílat žádné zvuky, pokyny dáváte jen máváním ruky, kývnutím hlavy nebo jiným podobným signálem.
3. Kužely nebo plechovky postavte do řady za sebou. Úkolem dítěte je projít určenou slalomovou dráhu. Rozestupy mezi jednotlivými předměty můžete postupně zmenšovat.

Jaká je situace u nás?

Z osnov dopravní výchova téměř úplně vypadla. Na českých základních školách se jako samostatný předmět nevyučuje. S dopravní výchovou se však žáci mohou setkat na hodinách etické výchovy, případně v centrech volného času. Některé školy si však uvědomují vážnost situace, a proto ve spolupráci s členy městské policie organizují besedy, přednášky. Pro zajímavost - V Německu existuje dopravní výchova jako jeden z předmětů osnovy. Ve třetím ročníku žáci skládají tzv.. "Cyklistickou zkoušku" a po jejím úspěšném absolvování se stávají držiteli průkazu, který je opravňuje jezdit v silničním provozu. Školky mají propracovaný systém výuky zahrnující dva hlavní okruhy - "Dítě jako chodec" a "Dítě jako cyklista".

Dopravní výchova je úloha rodičů

Škola či školka může jen prohloubit to, co rodiče už své děti naučili. Nenuťte děti do něčeho, co se jim nechce, respektujte jejich momentální náladu. Pokud se jim právě nechce jezdit na kole, či vysvětlovat barvy na semaforu, zkuste to jindy. Dítě se po čase samo začne vyptávat a zajímat se o to, co se děje na silnici. Dopravní výchova v rodině má dělat radost všem zúčastněným - nejen dětem, ale i vám, rodičům.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Chcete poslat své dítě na letní tábor? Nenuťte ho, ale svědomitě připravte!

Přestože prázdniny ještě tak úplně neklepou na dveře, starost kam v tomto období s dětmi je již zcela na místě. A...
více…

Jak nevychovávat děti, pokud chcete, aby byly v životě spokojené?

Jak vychovat dítě se zdravým sebevědomím, dítě které se nebude cítit ukřivděné nebo naopak nebude nebezpečně...
více…

Děti vychovávané mazlením, budou duševně vyvinutější než děti, na které se křičí

Objímáte často svoje děti a mazlíte se s nimi? Tak to svým dětem pomáháte ke správnému duševnímu vývoji. A...
více…

Televize malé děti rozvíjí, ale může jim i škodit!

Televizní programy vychovávají naše děti za nás. Ale jak? Je to ta správná výchova? A je v pořádku, že často i...
více…

Nebezpečné výzvy na sociálních sítích, které teenageři plní

Výzvy na internetu. Nové nebezpečí, které ohrožuje naše děti. Děti a mladiství neodhadnou nebezpečí internetových...
více…

Co si přejí děti, jejichž rodiče se rozvedli?

Pro většinu dětí je rozvod hodně špatným obdobím a velkou neznámou. Ale rodiče mohou zvládnout tento náročný čas...
více…

Osm vět, které vám pomohou zvládnout hněv vašeho dítěte

Ať už máte děti temperamentní nebo spíše klidnější, zvládnout svůj hněv se musí naučit všechny. Pravidla jak...
více…

Ideální rodič není ten, který obětavě ometá dítěti cestu, ale ten, který ho učí samostatnosti!

Všichni bez rozdílu milujeme své děti. Ale občas by se hodilo trochu méně lásky a opečovávání. Často ve svém...
více…

Děti učí žít své rodiče

Rodiče se snaží své děti vychovat a jít jim příkladem. Ale napadlo vás někdy, že i vy, rodiče, se můžete od...
více…

Deprese žen, které chtějí být super matkami, pracovnicemi a manželkami

Být super matkou, skvělou pracovnicí, manželkou a navíc zvládat péči o domácnost? Ano, jsou mezi námi super ženy,...
více…