Kniha - dárek, který děti učí a připravuje nejen pro školu

Přemýšlíte, co darovat svým malým dětem? A co takhle lásku ke knihám? Je to velký, ale zároveň ne tak nákladný dar. Určitě máte doma spoustu knih ze svého dětství, a také knihkupectví jich nabízí nepřeberné množství. Ale nákupem knihy to nekončí... Není to jako darovat panenku či autíčko. S dárkem musí přijít i dar nejvzácnější, a tím je váš čas a láska. Je to dar, který dáváte svým dětem na celý život. Na vás záleží, jaký vztah si vaše dítě ke knihám a jejich hodnotám vytvoří, a jak s nimi později naloží.

knihy pro děti, čtení malým dětem, láska ke knihám, dárky pro děti

Kdy začít číst?

Na cestu k četbě by bylo vhodné vydat se již v kojeneckém věku, kdy dítě prožívá radost ze slov, líbí se mu, když někdo vypráví příběh, a objevuje radost z toho, že se může dorozumívat pomocí řeči. Určitě jste nejednou viděli, jak vaše několikaměsíční miminko zůstalo v němém úžasu a sledovalo s otevřenou pusinkou rozhovor dospělých lidí. A zkusili jste mu číst? Pokud ano, mohli jste zaznamenat, že některé děti velmi rády již v tomto věku poslouchají příběhy či pohádky. U miminek však podporuje rozhovor mezi nimi a dospělými, mluvení o věcech a "čtení" zejména rozvoj řeči. Je důležité již v tomto věku s dětmi komunikovat prostřednictvím řeči, ačkoli nám ještě nic konkrétního nemohou rozumět. Učí se však nasměrovat pozornost na hovořícího, poslouchat, rozlišovat různé odstíny hlasu a v neposlední řadě i chápat význam slov.

Co mohou dělat rodiče?

Co bychom měli dělat, aby se našim dětem čtení knih zalíbilo? V první řadě bychom se měli s děťátkem hodně mluvit. Informovat ho o světě, o něm samotném. Vyberme si na to čas, kdy je miminko klidné a cítí se dobře. Dítě zná náš hlas už z nitroděložního života, tak mu pomozme spojit tyto zvuky se světem. Časem se naučí, že pomocí zvuků může reagovat na okolní svět. Aby pochopilo tyto zákonitosti, opakujme po něm jeho hlásky a slabiky a reagujme něj vždy, když se mu podaří nějaké zvuky "vyloudit". Takový rozhovor přináší radost oběma stranám, přestože ani jeden z nich neví, o čem ten druhý mluví. Co ale v každém případě miminko chápe, je pozornost, které se mu přitom dostává. Radost podporuje učení, protože děti se učí především to, co je zajímá. Nemusíme se bát komentovat nahlas vše, co s dítětem děláme. Ať už ho jdeme krmit, přebalit, a hrát si. Řekněme mu, co čteme. Pojmenujme věci kolem sebe i na dítěti samotném. Takto si dítě vytváří vazby mezi předměty a jejich jmény. Trvá to sice velmi dlouho, ale dítě si takto postupně buduje základy jazyka.

Knihy a batole

Přibližně v šesti měsících můžeme začít s prohlížením obrázkových knih. Pozornost dětí mezi šestým a osmnáctým měsícem poutají obrázkové knihy s krátkými příběhy. Děti v tomto období začínají být více aktivní, natahují se za knihami a ukazují na obrázky, které se jim líbí. Pozorně také poslouchají hlas čtoucího, očekávají překvapení a otevřeně projevují, z překvapení a humorných situací, radost. Líbí se jim, pokud se tyto radostné zážitky opakují. Je pravděpodobné, že tyto aktivity nenadchnou naše nejmenší na dlouhou dobu, protože ještě neudrží pozornost tak dlouho jako v pozdějším věku. I 5 - 10 minut čtení však na začátek postačí. Abychom se vyhnuli zklamání ze zničení knih, je vhodné pořídit knihy, které může dát dítě do úst, protože v tomto věku dítě poznává svět rukama a ústy. Na výběr máme množství textilních knih či knih z PVC nebo knihy s tvrdými stranami. Později dítě pochopí, že zajímavější, než žvýkat knížku, je například prohlížet si obrázky. Vývin sledování obrázků je následující: dítě se nejdříve dívá na obrázky obecně, pak sleduje v knize podle toho, jak mluvíme o obrázcích, následuje ukazování prstem na pojmenovaný obrázek a nakonec dítě samo obrázek pojmenuje.

V jakém úseku této cesty se nacházíte vy?

Dopřejte vašemu dítěti čas, pokud ještě není připraveno, nemůžete přechod jednotlivými fázemi urychlovat, můžete však vaše dítě motivovat a povzbuzovat. Noste knihy s sebou jako součást výbavy k plenám a ostatním kojeneckým potřebám, vyplníte tak dětem čas během procházek, když se zastavíte v parku na lavičce. Nebo čtěte dítěti v autě, rychleji vám uběhne cesta. Číst je možné i různé plakáty a reklamní materiály, které najdete v čekárně u lékaře. Nevíte, co koupit dětem k narozeninám, svátku či Vánocům? A co takhle kniha? Naučme se darovat knihy. Čtěme dětem pohádky, básně či říkanky každý den. Alespoň jednu. Udělejme ze čtení rituál, nehledejme výmluvy, proč dnes číst nebudeme. Takto se knihy stanou součástí života našich nejmenších. Dopřejme dětem ten super pocit, když je večer při rozsvícené lampičce doprovázíme světem fantazie, kde na ně čeká množství příběhů a pohádek.

Čtení v předškolním věku

Jak děti rostou, roste i jejich zájem, chápání a jazykové schopnosti. Radost ze čtení u dětí předškolního věku nevyprchá, právě naopak. S radostí poslouchají příběhy a pohádky, básně a písně. Jejich pozornost je cílenější, umí se více soustředit a interaktivněji se podílejí na čtení, přestože samy číst ještě neumí. Trojúhelník máma / táta - kniha - dítě nabývá pevnější pouta. S pestrými knihami a napínavými příběhy mohou rodiče nadále podporovat vztah dětí ke čtení. 

Pár tipů, aby se stalo čtení pro děti i rodiče zábavou

  • Vytvořte dětem příjemnou atmosféru. Číst můžete s dítětem v náručí, na houpacím křesle či v posteli. Záleží jen na tom, aby to bylo pro oba příjemné. 
  • I obsah je důležitý. Příběh se musí dítěti líbit. Nechte dítěti volnou ruku při výběru knihy, tak se lépe pak identifikuje s jejími hrdiny a poslouchá pozorněji. Jít s dítětem do knihkupectví nebo knihovny může být pěkným zvykem.
  • Správný moment. Nejlepší je číst každý den ve stejnou dobu. Ideální je čas před spaním, tehdy je fantazírování nejkrásnější a takto pomalu pro dítě odeznívá den. Ale i čas odpoledne, kdy si lehnete spolu na gauč, může být příjemným momentem odpočinku. Najděte si takový čas, který vám a dítěti nejvíce vyhovuje. Hlavní je, že se čtení věnujete pravidelně, byť jen 20 minut.
  • Otázky jsou povoleny. "Proč ten pejsek utekl ze silnice?" "Bál se, aby ho nesrazilo auto," odpoví máma. Nechte dítě, aby vám do příběhu mluvilo. Čtení neznamená proletět text do konce, ale jde o aktivní dialog - verbální i emocionální. Ať už dítě chce k příběhu něco dodat (například ho napadla nějaká souvislost s prožitým dnem), nebo klade k němu otázky, musí dostat čas a prostor k vyjádření se. V konečném důsledku se můžete hodně dozvědět o vašem dítěti, o jeho pocitech a prožívání.
  • Je to kniha dítěte, tak ji tak třeba i brát. Nechte dítě listovat v knize dopředu i dozadu, přestože byste nejraději pohádku už nejraději dočetli do konce. Využijte přitom jeho zájem a zvědavost. Udělejte pauzu ve čtení, dítě si samo vyžádá, abyste pokračovali a bude opět pozorně naslouchat.
  • Děti mají svůj vlastní čas. Nesnažte se "proletět" pohádku, i když vás ještě čeká milion věcí na vyřízení. Děti to vycítí a mohou ztratit chuť do čtení. Kreativní čtení - měňte příběhy podle potřeby. Dejte jim nový závěr, aplikujte je na život dítěte i váš každodenní svět. Nechte dítě, aby představovalo nějakého hlavního hrdinu. Čtení bude napínavější, dítě bude plné očekávání, jak se příběh vyvine.
  • Mluvte s dětmi o přečteném textu. Zeptejte se, jak se mu pohádka líbila, co by udělalo na místě hlavních hrdinů atd.. Zeptejte se ho kontrolními otázkami, zda porozumělo všemu, o čem jste četli. Udělejte ze čtení "šou" využijte vaše skryté herecké schopnosti, měňte hlas, přízvuk, využívejte mimiku, jako byste byli na jevišti, aby se dítě do příběhu vžilo, chvělo se, s napětím očekávalo, co bude následovat, mělo strach, bylo dojaté, ale i prožívalo radost a vydechlo si, když se vše nakonec dobře skončí.
  • Čtenář má svou poličku s knihami. Pořiďte vašemu dítěti poličku, kde si bude své "poklady" uchovávat. Dejte ji do takové výšky, aby na ni dítě dohlédlo a dosáhlo.
  • "Vždy připraveni". Knihy by se měly "povalovat" všude kolem. Měly by být i ve společně používaných místnostech, aby dítě mohlo kdykoliv sáhnout po knize, když na ni dostane chuť.
  • Zájmy dítěte. Berte v úvahu zájmy vašeho dítěte. Ne každé má rádo příběhy o zvířatech. Některé děti mají rády velké ilustrace a krátký text, jiné pravý opak. Samozřejmě, knihy vybíráme nejen podle zálib, ale i přiměřeně věku.
  • Buďte příkladem. Ukažte dítěti, že čtení je příjemné a že nečtěte jen tehdy, pokud musíte. Takto naučíte dítě chtít číst. Patří-li čtení v rodině k samozřejmosti, tím větší šance mají děti na to, aby se staly vášnivými čtenáři i ony.
  • Co je vhodné dětem číst? Určitě ne všechno. Nejdůležitější předpoklad, zejména při "čtení na dobrou noc", je, aby příběh či pohádka měly dobrý konec. Trochu napínavé, samozřejmě mohou být, jen by se neměly končit smutně nebo dokonce tragicky. Je mnoho pohádek, které jsou pro nejmenšího čtenáře bohužel nevhodné. Dá se to zdůvodnit tím, že v okamžiku jejich vzniku se při jejich čtení sledovaly nejen zábavné, ale i výchovné cíle. A pojem dětská duše byl v té době ještě pojmem neznámým. V dnešní době je k dispozici mnoho pohádkových knih a příběhů pro malé děti. Pokud máte problém při výběru knihy, v knihkupectví nebo knihovně vám určitě poradí, které knihy jsou vhodné pro konkrétní věkovou skupinu.

Děti mají rády

1. Tradiční pohádky - které jsme ještě my poslouchali od našich rodičů a prarodičů.
2. Moderní pohádky a příběhy - zejména příběhy o zvířatech a jejich mláďatech, o dětech a jejich dobrodružstvích, o přírodě, cestě autem, nakupování apod.
3. Existuje mnoho dětských časopisů, kde najdeme věku přiměřené příběhy, pohádky a básně.
4. Vámi vymyšlené příběhy - pokud máte fantazii, můžete příběhy vymyslet sami, a to vašemu dítěti přímo "na míru".

Vyplatí se nám toto úsilí?

Rodiče, kteří se maximálně snaží, aby si dítě budovalo vztah ke knihám a četbě již v raném věku, mají mnohem větší šanci na to, že si jejich dítě vytvoří pozitivní vztah ke čtení a psaní, který je tak potřebný ve školním věku, ale vlastně i po celý život. Pokud budeme u dítěte v prvních letech života podporovat rozvíjení myšlení a komunikace, značně tím obohatíme jeho morální a duchovní vlastnosti. A nejen to. Knihy učí děti trpělivosti, rozvíjejí fantazii a tvořivost, obohacují slovní zásobu a poskytují odpovědi na otázky, kterými se děti zabývají. Téměř ke všemu, co děti zajímá, najdeme obrázkové knihy. Mnohdy nám pomohou při objasnění takových závažných témat, jako jsou smrt, nemoci, narození dítěte či rozvod. Knihy rozvíjejí u dítěte schopnost sledovat logický vývoj událostí, které někdy končí tak, jak očekává, jindy naopak překvapivě. Výzkumy ukazují, že děti, které vyrostly v prostředí podporujícím čtenářskou gramotnost, tj. v prostředí, ve kterém si rodiče váží knihy a tisku a sami rádi čtou, tam, kde se dětem čte a kde jdou rodiče dobrými čtenářskými návyky svým dětem vzorem, přicházejí do školy lépe připraveny na další učení a dosahují lepších výsledků.

Závěr

V momentě, kdy se z předškoláka stává školák, se dítě nenachází na cestě k čtenářství v bodě nula. Zná knihu, ví o ní téměř vše. Pomocí ní se umí odpoutat od času, každodenní reality a setkává se s fantazijními příběhy a jejich hrdiny, dokáže vést dialog s knihami a jejich hrdiny. Toto všechno ví a dožaduje se toho, když očekává každodenně novou nebo dokola tutéž pohádku. A to, zda je z dítěte již v tomto věku "čtenář", záleží jen a jen na nás rodičích.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Proč malé děti nechtějí spát? Mohou za to rodiče!

Máte nespavé děti? Možná bude problém ve vás, rodičích! Proto, aby dítě zdravě spalo musí mít vytvořené...
více…

Kam na školní výlet? Úniková místnost!

Muzea, výstavy, divadelní představení… To všechno už děti ze školních aktivit dobře znají. Co takhle přijít...
více…

Jak nezešílet z malého dítě, které si chce za každou cenu prosadit své?

Výchova dětí, to nejsou jen příkazy a zákazy. Děti se musí vychovávat s láskou. Ale i přestože své děti...
více…

Proč jsou dnešní děti obézní a přesolené?

Přesolujete svoje děti? Ne, řeč tu nebude o zdravých pobytech dětí u moře, ale naopak o nezdravém přesolování...
více…

Krásné zahrady mohou být nebezpečné pro malé děti - pozor na to, co pěstujete!

Zahradu si pořizujeme jednak pro své potěšení a užitek, ale také většinou pro svoje děti a nebo vnoučata. A tady...
více…

Jak nevychovávat děti, pokud chcete, aby byly v životě spokojené?

Jak vychovat dítě se zdravým sebevědomím, dítě které se nebude cítit ukřivděné nebo naopak nebude nebezpečně...
více…

Děti vychovávané mazlením, budou duševně vyvinutější než děti, na které se křičí

Objímáte často svoje děti a mazlíte se s nimi? Tak to svým dětem pomáháte ke správnému duševnímu vývoji. A...
více…

Má vaše dítě v pořádku oči? A kolik hodin stráví u tabletu?

Oční vady u dětí nejčastěji odhalí rodiče. Je proto na nich, aby své děti patřičně sledovali a pokud u nich...
více…

Televize malé děti rozvíjí, ale může jim i škodit!

Televizní programy vychovávají naše děti za nás. Ale jak? Je to ta správná výchova? A je v pořádku, že často i...
více…

Jak ochránit děti před kyberšikanou a závislostí na internetu?

Většina dětí je denně na internetu. A přestože se zde mohou hodně dozvědět a naučit, je zde i méně pozitivní...
více…