První věc, kterou musíte mít na paměti, je, že makléř není soudní znalec, který vám exaktně řekne prodejní cenu vaší nemovitosti. Makléř je obchodník a marketér, který by se všemi svými aktivitami měl usilovat o získání nejlepší prodejní ceny v daném čase na trhu. Nabídková cena, tedy cena, za kterou nemovitost vezme do nabídky a prezentuje, je jeden z prvních nástrojů k dosažení tohoto výsledku.
Pokud si vyberete makléře, který uvede nejvyšší prodejní cenu vaší nemovitosti, s největší pravděpodobností se můžete připravit na komplikovaný prodej. Zkušenosti ukazují, že nejvyšší cenu a nejlepší podmínky dokáže nemovitost vygenerovat v prvních týdnech jejího prodeje. Pokud je nabídková cena nemovitosti příliš vysoká, nemovitost má méně pochůzek, což znamená menší šanci na prodej, delší dobu na trhu a v konečném důsledku i nižší prodejní cenu. Postavte nabídkovou cenu níže a stane se přesný opak. Vyšší počet pochůzek, lepší vyjednávací pozice a nakonec i rychlý a výhodný prodej.
Prvním úkolem makléře je dát vám reálný návrh nabídkové ceny vaší nemovitosti v závislosti na termínu a času prodeje, který by měl být postaven na předchozích srovnatelných prodejích, aktuálních poptávkách klientů a konkurenčních nabídkách. Pokud makléř nekriticky přijme vaši nabídkovou cenu, respektive vám dá cenový odhad na místě bez vážnějšího zamyšlení se, můžete si být téměř jisti, že vás čekají nepříjemná překvapení. Cílem tohoto makléře je totiž pouze získat vaši nemovitost do nabídky a ne co nejlépe ji prodat (tento takzvaný lister staví svou strategii na tom, že má mnoho nabídek a tím podporuje zejména svůj vlastní marketing). Dobrý a zkušený makléř staví na jistotu. Řekne vám alternativní strategie a ceny a velmi reálně odhadne, za jaký čas a s jakou finální prodejní cenou vaši nemovitost prodá. Upozorní vás, pokud je vaše cílová prodejní cena příliš vysoká, případně dokonce odmítne nemovitost za danou nabídkovou cenu prodávat. Jediný spolehlivý nástroj, kterým můžete odlišit dobrého makléře od špatného, jsou jeho reference.
Mnoho lidí má s realitními makléři či zprostředkovateli špatné zkušenosti. Stěžují na jejich neprofesionalitu a necitlivý přístup. Přece jen, prodej bytu není každodenní záležitost a mnozí ho absolvují jen jednou či dvakrát za život. Jak si tedy tuto zkušenost usnadnit a zpříjemnit?
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu