Prodej bytu zajistí dobrý realitní makléř
Výběr makléře je při prodeji nemovitosti nejdůležitější rozhodnutí, které musíte udělat, abyste dobře prodali. Výše provize je nejčastějším mylným parametrem, na jehož základě si majitelé vybírají svého makléře. Hned druhým je výška nabídkové ceny, tedy ceny, za kterou je makléř ochoten vzít vaši nemovitost do nabídky, respektive ceny, za kterou předpokládá nebo deklaruje prodej nemovitosti. I toto číslo se může u různých makléřů zásadně lišit a také zde platí, že méně je často více.
Makléř není soudní znalec
První věc, kterou musíte mít na paměti, je, že makléř není soudní znalec, který vám exaktně řekne prodejní cenu vaší nemovitosti. Makléř je obchodník a marketér, který by se všemi svými aktivitami měl usilovat o získání nejlepší prodejní ceny v daném čase na trhu. Nabídková cena, tedy cena, za kterou nemovitost vezme do nabídky a prezentuje, je jeden z prvních nástrojů k dosažení tohoto výsledku.
Nejvyšší cena může znamenat komplikovaný prodej
Pokud si vyberete makléře, který uvede nejvyšší prodejní cenu vaší nemovitosti, s největší pravděpodobností se můžete připravit na komplikovaný prodej. Zkušenosti ukazují, že nejvyšší cenu a nejlepší podmínky dokáže nemovitost vygenerovat v prvních týdnech jejího prodeje. Pokud je nabídková cena nemovitosti příliš vysoká, nemovitost má méně pochůzek, což znamená menší šanci na prodej, delší dobu na trhu a v konečném důsledku i nižší prodejní cenu. Postavte nabídkovou cenu níže a stane se přesný opak. Vyšší počet pochůzek, lepší vyjednávací pozice a nakonec i rychlý a výhodný prodej.
Úloha makléře
Prvním úkolem makléře je dát vám reálný návrh nabídkové ceny vaší nemovitosti v závislosti na termínu a času prodeje, který by měl být postaven na předchozích srovnatelných prodejích, aktuálních poptávkách klientů a konkurenčních nabídkách. Pokud makléř nekriticky přijme vaši nabídkovou cenu, respektive vám dá cenový odhad na místě bez vážnějšího zamyšlení se, můžete si být téměř jisti, že vás čekají nepříjemná překvapení. Cílem tohoto makléře je totiž pouze získat vaši nemovitost do nabídky a ne co nejlépe ji prodat (tento takzvaný lister staví svou strategii na tom, že má mnoho nabídek a tím podporuje zejména svůj vlastní marketing). Dobrý a zkušený makléř staví na jistotu. Řekne vám alternativní strategie a ceny a velmi reálně odhadne, za jaký čas a s jakou finální prodejní cenou vaši nemovitost prodá. Upozorní vás, pokud je vaše cílová prodejní cena příliš vysoká, případně dokonce odmítne nemovitost za danou nabídkovou cenu prodávat. Jediný spolehlivý nástroj, kterým můžete odlišit dobrého makléře od špatného, jsou jeho reference.
Jak si vybrat realitního makléře
Mnoho lidí má s realitními makléři či zprostředkovateli špatné zkušenosti. Stěžují na jejich neprofesionalitu a necitlivý přístup. Přece jen, prodej bytu není každodenní záležitost a mnozí ho absolvují jen jednou či dvakrát za život. Jak si tedy tuto zkušenost usnadnit a zpříjemnit?
- Při výběru realitního makléře je dobré, pokud ho osobně navštívíte v kanceláři. Zjistíte tak, zda sídlo jeho činnosti není jen fiktivní. Pokud nemá oficiální provoz, nedávejte mu zálohu.
- Zkontrolujte si jeho oprávnění podnikat na stránkách obchodního rejstříku nebo živnostenského rejstříku. Garancí odbornosti je i členství v Asociaci realitních makléřů.
- Realitní makléř musí být schopen odpovídat na otázky o průběhu převodu nemovitosti a musí znát doklady, které se předkládají na katastr. Pokud máte pocit, že na vaše otázky neumí odpovědět, a nenabídne vám svého právního zástupce, který vám postup vysvětlí, tento zprostředkovatel nemá dostatečné zkušenosti a riskujete, že převod neproběhne bezpečně.
- Profesionální makléř by vám měl v rámci svých služeb zajistit vypracování kupních smluv, návrh na vklad, měl by vás informovat, jaké doklady a dokumenty bude od vás potřebovat, měl by být schopen zajistit znalecké posudky a ovládat postupy prodeje prostřednictvím hypotečního úvěru.
- Realitní makléř by vám měl ulehčit od běhání na katastr a většinu dokumentů zařídit osobně. Někteří zprostředkovatelé v rámci svých provizí platí za klienty i notářské poplatky a základní správní poplatek na katastru.