Třídní schůzka - příležitost pro rodiče, kterou je třeba využít
Třídní schůzka, dětmi prezentovaná jako “rodičák” je pro rodiče příležitost, dozvědět se něco o svém dítěti. Přestože pečlivě sledujete jeho žákovskou knížku, tuto příležitost byste si i při pracovní vytíženosti, neměli nechat ujít. Přímý kontakt s třídním učitelem, jeho postřehy o vašem dítěti jsou nenahraditelné a pomohou vám často pochopit i chování vašeho dítěte doma.
Pravidla platná pro každý ročník
Je zcela jedno, zda má dítě ve škole problémy nebo ne - na třídní schůzku byste měli jít v každém případě. Neboť jen tak se dozvíte z první ruky, jak se vašemu dítěti ve škole daří a můžete si zároveň vybudovat dobrý vztah s třídním učitelem. To dosáhnete, když budete mít na mysli některá pravidla rozhovoru:
- Udržte své emoce pod kontrolou a vyhněte se výčitkám. Tím můžete učitele urazit a rozhovoru to odebírá konstruktivní ráz.
- Vyjádřete své stanovisko věcně a přesvědčivě, mluvte klidně o tom, co se vám nelíbí - ať už jde o metody výuky nebo přístup učitele k vašemu dítěti. Měli byste však zároveň snést i kritiku na své dítě.
- Nechte učitele, aby vyjádřil svůj pohled na věc bez toho, abyste mu vstupovaly do řeči. On vidí vaše dítě z jiné perspektivy než vy. Pokud mu budete skákat do řeči nebo odvádět pozornost kritikou nesouvisející s problémem, prozrazujete svou nejistotu.
- Hledejte společná řešení - i když to mnohdy není jednoduché. V konečném důsledku jde o vaše dítě.
Co se zeptat, pokud máte doma prvňáčka?
Dítě ještě nedostává známky a ani opravdové vysvědčení, přesto je pár důležitých věcí, o kterých je třeba na třídní schůzce mluvit. Neboť čím dříve se přijde např.. na nějakou poruchu v učení, tím snadněji ji budete umět zvládat. Poproste tedy učitelku, příp. učitele vašeho dítěte o odpovědi na tyto otázky:
- Ve kterých oblastech má moje dítě potíže?
- Jaké jsou jeho silné stránky?
- Jak se rozvíjejí jednotlivé oblasti vnímání?
- Nejsou přítomny nějaké motorické problémy?
- Jak je na tom dítě se čtením?
- Jak mu jde matematika?
- Jak je dítě schopno se na vyučování koncentrovat?
- Má dítě při samostatné práci trpělivost a pracuje přiměřeným tempem?
Po třídní schůzce
Po třídní schůzce panuje doma často nervozita. Pokud máte doma školáka, kterého učitelka na třídní schůzce pouze chválila, není co řešit. Určitě kráčíte domů pyšná a s dobrým pocitem. Horší je to tehdy, když nesete domů špatné zprávy. A doma už čeká netrpělivě a se strachem dítě, které se bojí, co se stane, když se máma nebo táta dozví, že má velmi špatný prospěch, vyrušuje a nedává pozor, porušuje školní řád apod. Psychologové doporučují po třídní schůzce neřešit záležitosti do pozdních večerních hodin (zejména u mladších žáků). Závěry lze shrnout do jedné věty např..: "Matematika ti sice nejde, ale něco s tím už vymyslíme!" A pak už je třeba nechat dítě jít se vyspat. Vy alespoň do dalšího dne trochu "vychladnete" a promyslíte si další plány. Druhý den si v klidu promluvte. Nekřičte na dítě, nebijte ho a nevyvolávejte strach. Třídní schůzku neberte jako tragédii, ale možnost vyjasnit si situaci a pokud se vyskytnou nějaké problémy, hledejte cestu jak svému dítěti pomoci. Ale pozor, nepomůžete mu tím, že společně budete kritizovat učitele a hledat chyby v něm a ne na svém dítěti a nebo sobě. Také je třeba přiznat si i své chyby. To, že na dítě nemáte přes pracovní povinnosti čas, může mít podíl na jeho ne zcela dobrých známkách.