Co dělat když motor nechce naskočit ...

A co teď? Hodně záleží na tom jak staré je vaše auto.

Dnešní vozidla s katalyzátorem vyžadují perfektní nastavení motoru a elektrické soustavy. Vždyť už několikakilometrová jízda s vynechávajícím k zapalováním může katalyzátor zcela zničit, a to je určitě několikanásobně dražší záležitost než včasné seřízení motoru v autorizovaném servisu.

Už mnoho dopravních nehod bylo zapříčiněno nepojízdným a neosvětleným vozidlem na silnici pro banální poruchu na elektrické instalaci. Teploty pod nulou dokonale prověří vaši elektrickou soustavu v automobilu. Obvykle je to však situace, po níž nikdo z nás netouží a přijde v té době, kdy to nejméně čekáte. Když jste už tuto situaci podcenili v klimaticky vhodnějších podmínkách nezbývá než si zopakovat základní poznatky. Samozřejmě, ten, kdo není zrovna zkušeným kutilem a má vozidlo novější výroby by měl navštěvovat pravidelně odborný, případně značkový servis. Většina značkových servisů nabízí preventivní kontroly za symbolickou cenu, nebo dokonce zdarma, v rámci akcí otevřených dveří.

Ale i přesto některé kontroly můžeme zvládnout sami, vždyť i takový špatný kontakt svorky akumulátoru může velmi znepříjemnit startování vozidla. Teplotou pod nulou je snížená kapacita akumulátoru, svorka je zatížena velkým přechodovým odporem a startér sotva protočí motorem. Překontrolujte také napnutí klínového řemene, průhyb by měl být přibližně na tloušťku palce. Při volnějším napnutí řemen prokluzuje, což je někdy i slyšet, protože se objeví nepříjemný pískot zpod kapoty. Alternátor v tomto případě nedobíjí na plný výkon. Při zimním provozu bychom měli přehodnotit také používání přídatných doplňků ve vozidle, které mají spotřebu elektrické energie, aby nepřekročili celkovou zatižitelnost elektrické soustavy. Stačí vzít návod k obsluze a porovnat výkon alternátoru spolu s kapacitou akumulátoru na jedné straně a vyraženým příkonem spotřebičů na druhé straně. Výrobci vozidel počítají ve standardní výbavě jen se standardními zdroji. Pokud jsme si například dokoupili vyhřívané polštářky sedaček, zesilovač, kávovar či něco podobného, musíme posílit i zdroj. Při vyrovnané bilanci musíme počítat, že po jednom startu trvá dobíjení (bez dalšího zatížení jinými spotřebiči a zapalování vozidla) nejméně čtvrt hodiny jízdy. Za tohoto předpokladu stačí dobíjet akumulátor alternátorem ve vozidle a tak jednou za dva měsíce nabíječkou. Zvláště při častých studených startech a krátkých jízdách po městě zvažte zda nezvětšit kapacitu akumulátoru nebo dobíjejte tento častěji. Označení akumulátoru,, bezúdržbový "tím se myslí jen to, že není nutné dolévat do akumulátoru destilovanou vodu.

Jak tedy nastartovat moderní vůz u kterého musíme zapomenout na roztahování na laně za jiným vozidlem?

V tomto případě máme jen jedinou přijatelnou možnost a to pomocí startovacích kabelů, z nějakého jiného vozidla kterému se podařilo motor nastartovat.

Nejprve připojíme kladné póly (+) na obou akumulátorech, pak póly záporně (-). Vozidlo které je pomocné nejprve nastartujeme a až potom startujeme vozidlo se sníženou kapacitou akumulátoru. Když motor nastartujeme odpojujeme kabely v opačném pořadí což znamená, že nejprve přerušíme záporný pól (-)!

Takovým problémů můžete předejít jedině tehdy když budete udržovat celou elektrickou soustavu spolu s akumulátorem v perfektním stavu. Při dlouhodobém parkování na mrazu doporučujeme akumulátor uložit do tepla.

A ještě rada na závěr!

Při jízdě musíme svítit celých 24 hodin, bohužel stále potkáváme vozidla na cestách kterým svítí pouze jedno nebo žádné světlo. Jejich řidiči vědomě, nebo i nevědomě porušují bezpečnost svou a také ostatních. Náprava je velmi jednoduchá, před jízdou zkontrolujte všechna světla na vozidle, pravidelně čistěte kontakty a patice žárovek. Ty žárovky, které mají zčernalé baňky vyměňte za nové a to v pohodlí a nečekejte až kdesi při jízdě ve tmě, dešti, nebo chumelenici zhasnou úplně. Výměnu žárovek bychom si měli v každém případě natrénovat včas, za světla, v klidu a teple, abychom výměnu zvládli i se zavázanýma očima.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Oprava poškozeného disku

V případě používání klasických plechových disků chrání jejich povrch před drobnými poškozeními plastová...
více…

Rezervní kolo - ohrožený druh

Pokrok nám často přináší věci, které kvalitu našeho života spíše snižují, než zlepšují. Příkladem může...
více…

Výměna oleje svépomocí a v servisu

Výměna oleje je často podceňovaný úkon, a přitom zejména u moderních motorů je velmi důležité dbát kromě...
více…

Omezení rychlosti na silnicích nevede ke snížení nehodovosti

Dva roky probíhající dánský výzkum o vlivu rychlosti jízdy na počet dopravních nehod má šokující výsledek....
více…

Jízda v zimě - nebezpečí černého ledu

Ačkoli se vám to nebude zdát, černý led existuje od té doby, kdy se začalo jezdit po asfaltových silnicích. Přesto...
více…

Diagnostika závad na vozidle, které poznáte podle zvuku

Co to klepe? Co to bouchá? Co to hučí? Podobné otázky nejednou zaznívají z úst našich motoristů. Mnozí si za...
více…

Koupě ojetého automobilu

Uvažujete nad koupí automobilu z autobazaru, či z druhé ruky? Nabízíme vám pár pravidel, abyste nekoupili navenek...
více…

Je lepší autopůjčovna než vlastní vůz?

Dobře víte, že auto vám udělá celkem zásadní díru do rozpočtu. Proto ho taky nemáte, tohle zvládáte i sami. Nebo...
více…

Jakou životnost má airbag

Má vaše auto více než 15 let? Pokud ano a má stále původní airbagy, za jejich správnou činnost už nikdo ruku do...
více…

Jak správně sedět za volantem?

Pozice za volantem je důležitá pro pohodlnou jízdu, ale je třeba si uvědomit i bezpečnostní aspekt. Pro některé je...
více…