Jakou životnost má airbag
Má vaše auto více než 15 let? Pokud ano a má stále původní airbagy, za jejich správnou činnost už nikdo ruku do ohně nedá.
Airbagy se do evropských osobních aut montují již od počátku osmdesátých let minulého století. Po cestách se tedy dnes pohybuje mnoho aut s nafukovacími polštáři, které jsou starší než dvacet let. Zamysleli jste se však někdy nad tím, zda jejich airbagy stále fungují?
Když doslouží spojka, majitel ji okamžitě vymění. Neúčinné tlumiče, výfuk, dvouhmotový setrvačník nebo ztrátu kompresních tlaků ve válcích také každý hned nechá opravit. Dokonce i výměnou směsi v klimatizačních okruzích se nespokojený majitel zabývá, jakmile se v létě nedočká svého vytouženého chladného vzduchu. Co však s airbagy? O jejich přítomnosti nás informují jen nápisy SRS (Supplemental Restraint System), SIPS (Side Impact Protection System), SRP (Supplemental Restraint Protection) nebo AIRBAG "rozházený" po vnitřním obložení a potazích sedadel. K jízdě nejsou nutné a tak se o ně dále téměř nikdo nestará. Častým argumentem proti jejich výměně je správně pohasínající kontrolka aibagu na přístrojovém panelu. Stárnutí materiálu nafukovacích polštářů a náplně pyrotechnických nábojů však žádná kontrolka diagnostikovat nedokáže.
Výrobci navrhují životnost 10 až 15 let s velkou rezervou, takže nafukovací polštáře budou pravděpodobně plně funkční i v dvacetiletém či dokonce starším autě. Nemusíte se bát ani náhodného vystřelení během jízdy. Když však při nehodě nastane problém s nevystřeleným airbagem po životnosti, žádný argument vám nepomůže a automobilka se k vám otočí zády. Zjistěte si proto, jaká je výrobcem předepsána životnost nafukovacích polštářů ve vašem autě. Předejdete tak pozdějším možným nepříjemným překvapením.
Výměna airbagů je drahá i pro samotný značkový servis
S rostoucím množstvím airbagů v autě rostou i náklady na jejich výměnu. A nejen pro vás, ale i pro servis. Demontáž nevystřelených airbagů totiž musí realizovat speciální školený personál a nedají se vyhodit do běžného odpadu. Vymontované airbagy by měli být skladovány na bezpečném místě a odstraňovány v ochranných klecích. Nevybuchlé airbagy se musí speciálním zařízením "odpálit" i na autech, které jsou určeny k sešrotování.
Jak pracuje airbag
Po automobilu jsou rozmístěné různé druhy senzorů sledujících zpomalení. Pokud zpomalení překročí stanovenou hranici, snímače okamžitě vyšlou signál řídící jednotce airbagu, která pomocí elektrického impulsu zapálí hnací náplně příslušných airbagů.
Pokud při nehodě dojde ke zničení elektrických obvodů ještě před aktivací airbagů, roli řídící jednotky vysílající elektrický impuls (v té době už nefunkční) na sebe přebírá nárazový kondenzátor. Ten v sobě ještě před nárazem preventivně akumuluje potřebnou elektrickou energii. Nárazový kondenzátor je zároveň důvodem, proč se před začátkem oprav airbagů musí po odpojení akumulátoru ze sítě počkat přibližně 15 - 20 min. Tento čas je potřebný k bezpečnému vybití nárazového kondenzátoru.
Za vznik airbagů může pohodlnost Američanů
Airbagy k nám přišli z USA, kde se stali nezbytnou výbavou snižující počet mrtvých na silnicích. Američtí řidiči totiž často nepoužívali bezpečnostní pásy, proto bylo třeba vymyslet systém, který je ochrání i bez bezpečnostních pásů. Výsledkem byl airbag - nafukovací polštář, který se dokázal nafouknout dříve, než nepřipoutané tělo řidiče narazilo na volant. Zatímco v Evropě jsou airbagy bezpečnostním doplňkem bezpečnostních pásů, v Americe musel nafukovací polštář ochránit i posádku, která se nepřipoutala. Proto byly první americké airbagy silnější a o třetinu objemnější.
Na jeho rychlé nafouknutí stlačený vzduch nestačil, proto se uplatňuje pyrotechnický náboj, který svým zapálením airbag nafoukne za přibližně 45 ms. Výstřel pyrotechnického náboje je doprovázen výrazným akustickým projevem, vystresovaná posádka však jeho hluk ve shluku momentálních negativních událostí nevnímá. Samotný výstřel airbagu je však dost ohlušující.
Nafukovací polštář je vybaven vypouštěcím ventilem, který po prvním nárazu uvolní tlak v airbagu a ten při následném vystoupení (případně vyprošťování) posádky z havarovaného auta nepřekáží. Moderní airbagy mají tzv.. dvoufázové vypouštění tlaku, takže k úplné ztrátě tlaku v airbagu dojde až později. Toto je důležité například při nehodě, během níž se auto několikrát otočí přes střechu.