Jak použít zvedák (hever) na auta
Zvednutí auta na zvedáku je jednoduchý úkon, stačí jen vědět, kde auto přesně podepřít.
Určitě se mnozí nad tématem správného použití zvedáku jen pousmějete. Přiznejte si však, už jste někdy zkoušeli zvednout vlastní auto? Někdo má tu smůlu, že opravuje defekt každý týden, na druhé straně však dokáže použít zvedák třeba o půlnoci a vše zvládá levou zadní. Mezi námi jsou však i řidiči, kteří pořádně ani netuší, jak ta záhadná věc u rezervního kola funguje. Buď se s defektem dosud nesetkali, nebo si s jeho opravou nešpiní ruce a vždy k tomu potřebují asistenční službu. Nikdy však není na škodu vědět, jak zvedák použít.
Problém nastává při zjišťování, kde pod auto zvedák opřít. Starší auta měli pod prahem díru, do které jste strčili nástavec zvedáku a auto jednoduše zvedli. Jednoduché a jasné. Co však s autem, které na prahu žádné díry nemá?
Každé moderní auto má pro tento účel na přesně definovaných místech práh zpevněný a přizpůsobený pro bezpečné ukotvení zvedáku. Abyste se nemuseli při hledání tohoto místa ohýbat pod auto, na prahu (z vnější strany nebo po otevření dveří) je konkrétní místo vždy označeno. Nejčastěji šipkou nebo podobným symbolem, pod který můžete zvedák bezpečně opřít. Stačí pár centimetrů mimo a místo zvedání auta se dočkáte nemilého deformování prahu. Než se vzpamatujete, v autě budete mít díru.
Pokud nemůžete dané označení najít, určitě bude označeno v manuálu k autu. Vždy je však dobré o tomto místě vědět dopředu. Může se stát, že manuál zůstane doma a vy se budete muset spolehnout jen na své schopnosti. Nikdy neuškodí si zvedání auta natrénovat. Jak se říká, těžko na cvičišti, lehko na bojišti.
Vždy používejte originální zvedák, který dodává výrobce k vozidlu. Jeho dosedací plocha je uzpůsobena tvaru prahu ze spodní strany, takže podepření bude bezpečné a nehrozí vyklouznutí zvedáku a následný pád auta zpět na asfalt. Důležitá je i jeho nosnost, která je přizpůsobená vašemu autu.