S problémem rozjetí do kopce bojují především nezkušení řidiči, začátečníci a řidiči často střídající auta. Jak se tedy správně rozjet v kopci tak, aby pohonná soustava trpěla co nejméně?
Drtivá většina řidičů před rozběhem zatáhne ruční brzdu, zařadí jedničku a udělá dobře nacvičený úkon mezi spojkou a plynem. Problémem však je, že páka ruční brzdy zůstává stále zatažená, důsledkem čehož trpí celá pohonná soustava. Pro příklad z praxe nemusíme chodit daleko. Vypráví kolega Roman: "Moje manželka už před sebemenším kopcem zatáhne ruční brzdu až na kost, pak vytočí motor zbytečně vysoko a téměř pustí spojku. Normálně cítím, jak to tam celé drhne. Pak za řevu motoru - samozřejmě pomalu - pouští ruční brzdu a auto se rozjede ..."
Jde to však i mnohem šetrnějším způsobem, který je momentálně vyučován i v některých autoškolách pro případ nefunkční ruční brzdy. Jak tedy zabránit couvání auta na křižovatce v kopci a přitom mít obě ruce na volantu? Jednoduše. Je třeba zařadit první převodový stupeň (stále je třeba mít nohu na brzdě), a pomalu popustit spojkový pedál až do bodu záběru. Ten spolehlivě poznáte podle mírného poklesu otáček a lehkých vibrací. Pak jednoduše přeložíte nohu z brzdového pedálu na plynový a rozjedete se jako na rovince. Chce to chvíli cviku, ale po čase se obloukem vyhnete zbytečnému vytočení motoru a pálení spojky.
Zapomeňte také na starý způsob, který nás učili naši rodiče. Vypráví Milan: "Otec mi vždy s hrdostí ukazoval, jak se umí v kopci rozjet tak, že pravou nohou zároveň ovládá oba pedály: patou brzdový a chodidlem plynový." Na tento způsob však rychle zapomeňte. Brzdit a zrychlovat jednou nohou zároveň je nejrychlejší cesta k nehodě.
Existuje však pomalu, ale jistě se rozrůstající skupina majitelů, kteří celý článek čtou s nadhledem nebo nostalgií. Jde o skupinu majitelů moderních aut vybavených automatickou parkovací brzdou. Brzda se automaticky aktivuje po vypnutí motoru, ovládat ji však lze i "manuálně" - pouhým stisknutím tlačítka. Ruční brzda se pak automaticky uvolní při rozběhu, kdy tlak motoru na přední kola překoná přednastavenou sílu, která blokuje kola zadní. O plynulé rozjezdy je tak postaráno v jakémkoliv kopci.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu