Mohou být způsobeny různými faktory jako je únava (mikrospánek), rozptylování (telefonování, ladění rádia, obsluhování navigace,) nebo náhle vyrušení. Často mohou být tyto faktory kombinovány s alkoholem (až 5% nehod) či jinými omamnými látkami.
Naše rada: sedat si za volant odpočatý, dělat krátké přestávky, udržovat se ve střehu poslechem rádia, hovorem či žvýkáním žvýkačky.
Nejčastější příčinou kolizí na dálnicích je nedodržení bezpečného odstupu mezi dvěma auty. Bohužel, i když si někdo nechá delší odstup, za chvíli tento prostor někdo využije na zařazení se.
Naše rada: udržovat raději větší odstup než menší, zkusit si vypočítat brzdnou dráhu a představit si ji před sebou, pokud je zhoršená viditelnost neváhat se zapnutím mlhovek.
Až překvapivě vysoko se umísťuje ve statistikách nehodovosti otáčení a couvání. Přestože couvání nezpůsobuje dramatické nehody s fatálními následky, mnohé "ťukance" na parkovištích jsou způsobeny právě jím.
Naše rada: neotáčejte se nikdy tam, kde to není povoleno, ani tam, kde nemáte dobrý výhled. Není ostuda při couvání někoho poprosit, aby vás navigoval.
Stav vozovky se může měnit nejen během ročních období, ale i změnou počasí, změnou nadmořské výšky nebo pracemi na silnici. Ačkoliv samotná rychlost způsobuje "pouze" 10 procent nehod, jsou to ty s nejstrašnějšími následky.
Naše rada: jezdit předpisovou rychlostí. Nepřeceňuje technickou a elektronickou vyspělost vašeho auta, ani nejdokonalejší ESP nedokáže změnit fyzikální zákony.
Nedat přednost v jízdě může být způsobeno částečně i nepozorností a rychlostí. Horší případ je záměrné nedání přednosti typu: "vždyť to ještě stihnu" nebo "já mám větší auto, ať ten fiat počká". Čili ohleduplnost.
Naše rada: pokud nemáte jistotu, kdo má právě přednost, je gentlemanský pokyn rukou lepším řešením než "risknout to".
Nezvládnutí řízení zase spočívá v přecenění vlastní řidičské dovednosti. Je pravda, že statisticky se toho dopouštějí hlavně začátečníci a ženy, ale pokud nezvládne řízení pokročilý řidič, má to větší následky.
Naše rada: jezdit jen takovým stylem, abyste se vždy cítili bezpečně vy i vaši spolucestující.
Naše vozovky nepatří k nejdokonalejším. Nehody způsobené jejich stavem mohou mít značné materiální následky. Pokud se prokáže, že nehodu zapříčinil stav cesty, pojišťovna vymáhá škodu od správce. Tato možnost je však čistě hypotetická.
Naše rada: Jako řidič neodpovídáte sice za díru v silnici, ale odpovídáte za to, že ji trefíte. Někdy "nepřizpůsobení stavu" může znamenat i ukončení jízdy.
Až čtyři procenta lidí havarují, když jezdí v nesprávném jízdním pruhu, vjíždějí do protisměru, řežou do protisměru zatáčky a podobně. Bohužel, následky si odnáší i ten nevinný v opačném směru.
Naše rada: musíte počítat s tím, že za prudkou zatáčkou se může objevit auto v protisměru. Na alpských serpentinách si řidiči tento fakt oznamují troubením.
Objíždění natěsno je nebezpečné hlavně v přeplněných městech na víceproudých komunikacích. Materiální škody nebývají velké, ale pokud se viník nepřizná sám je dokazování viny problematické.
Naše rada: dávat si odstup i s rezervou, pozorně sledovat v zrcátku auto, které vás předjíždí.
Statisticky méně často se vyskytující nehoda může končit hromadnou kolizí více vozidel v křižovatce.
Naše rada: pokud máte problém se základy, zaplaťte si kondiční jízdy v autoškole.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu