Nejčastější příčiny nehod a jak se jim vyhnout

Mohou být způsobeny různými faktory jako je únava (mikrospánek), rozptylování (telefonování, ladění rádia, obsluhování navigace,) nebo náhle vyrušení. Často mohou být tyto faktory kombinovány s alkoholem (až 5% nehod) či jinými omamnými látkami.

Naše rada: sedat si za volant odpočatý, dělat krátké přestávky, udržovat se ve střehu poslechem rádia, hovorem či žvýkáním žvýkačky.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti 22%

Nejčastější příčinou kolizí na dálnicích je nedodržení bezpečného odstupu mezi dvěma auty. Bohužel, i když si někdo nechá delší odstup, za chvíli tento prostor někdo využije na zařazení se.
Naše rada: udržovat raději větší odstup než menší, zkusit si vypočítat brzdnou dráhu a představit si ji před sebou, pokud je zhoršená viditelnost neváhat se zapnutím mlhovek.

Nesprávné otáčení nebo couvání 15%

Až překvapivě vysoko se umísťuje ve statistikách nehodovosti otáčení a couvání. Přestože couvání nezpůsobuje dramatické nehody s fatálními následky, mnohé "ťukance" na parkovištích jsou způsobeny právě jím.
Naše rada: neotáčejte se nikdy tam, kde to není povoleno, ani tam, kde nemáte dobrý výhled. Není ostuda při couvání někoho poprosit, aby vás navigoval.

Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 10%

Stav vozovky se může měnit nejen během ročních období, ale i změnou počasí, změnou nadmořské výšky nebo pracemi na silnici. Ačkoliv samotná rychlost způsobuje "pouze" 10 procent nehod, jsou to ty s nejstrašnějšími následky.
Naše rada: jezdit předpisovou rychlostí. Nepřeceňuje technickou a elektronickou vyspělost vašeho auta, ani nejdokonalejší ESP nedokáže změnit fyzikální zákony.

Nedání přednosti v jízdě 8%

Nedat přednost v jízdě může být způsobeno částečně i nepozorností a rychlostí. Horší případ je záměrné nedání přednosti typu: "vždyť to ještě stihnu" nebo "já mám větší auto, ať ten fiat počká". Čili ohleduplnost.
Naše rada: pokud nemáte jistotu, kdo má právě přednost, je gentlemanský pokyn rukou lepším řešením než "risknout to".

Nezvládnutí řízení 6%

Nezvládnutí řízení zase spočívá v přecenění vlastní řidičské dovednosti. Je pravda, že statisticky se toho dopouštějí hlavně začátečníci a ženy, ale pokud nezvládne řízení pokročilý řidič, má to větší následky.
Naše rada: jezdit jen takovým stylem, abyste se vždy cítili bezpečně vy i vaši spolucestující.

Nepřizpůsobení technickému stavu vozovky 5%

Naše vozovky nepatří k nejdokonalejším. Nehody způsobené jejich stavem mohou mít značné materiální následky. Pokud se prokáže, že nehodu zapříčinil stav cesty, pojišťovna vymáhá škodu od správce. Tato možnost je však čistě hypotetická.
Naše rada: Jako řidič neodpovídáte sice za díru v silnici, ale odpovídáte za to, že ji trefíte. Někdy "nepřizpůsobení stavu" může znamenat i ukončení jízdy.

Vjezd do protisměru 4%

Až čtyři procenta lidí havarují, když jezdí v nesprávném jízdním pruhu, vjíždějí do protisměru, řežou do protisměru zatáčky a podobně. Bohužel, následky si odnáší i ten nevinný v opačném směru.
Naše rada: musíte počítat s tím, že za prudkou zatáčkou se může objevit auto v protisměru. Na alpských serpentinách si řidiči tento fakt oznamují troubením.

Vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu 3%

Objíždění natěsno je nebezpečné hlavně v přeplněných městech na víceproudých komunikacích. Materiální škody nebývají velké, ale pokud se viník nepřizná sám je dokazování viny problematické.
Naše rada: dávat si odstup i s rezervou, pozorně sledovat v zrcátku auto, které vás předjíždí.

Nedání přednosti při odbočování vlevo 2%

Statisticky méně často se vyskytující nehoda může končit hromadnou kolizí více vozidel v křižovatce.
Naše rada: pokud máte problém se základy, zaplaťte si kondiční jízdy v autoškole.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Povinná výbava aut pomůže řidičům, ale bezpečně řídit je nenaučí!

Počet mrtvých na silnicích rok od roku stoupá, přestože se vyrábějí stále bezpečnější auta. Bezpečností provozu...
více…

Auta ničí ovzduší, způsobují řadu vážných nemoci, a my se přesto rádi vozíme!

Auta všude kolem nás, to není je znak toho, že jsme bohatí a máme na to. Množství aut, to znamená také znečištěný...
více…

Současný super hit – kamery do auta!

Stále častěji jsou auta vybavována palubními kamerami, a to z mnoha důvodů. Jedním z nich je možnost zachytit na...
více…

Jak opravit škrábance na světlech automobilu?

Na design předních světlometů jsou kladeny stále větší nároky, stejně jako na snižování výrobních nákladů a...
více…

Kdy je třeba vyměnit chladicí kapalinu, brzdovou kapalinu a vzduchové filtry?

Chladicí kapalina pro automobily je nemrznoucí směs, která má několik úkolů. Nejdůležitější je odvádění tepla z...
více…

Oprava poškozeného disku

V případě používání klasických plechových disků chrání jejich povrch před drobnými poškozeními plastová...
více…

Rezervní kolo - ohrožený druh

Pokrok nám často přináší věci, které kvalitu našeho života spíše snižují, než zlepšují. Příkladem může...
více…

Výměna oleje svépomocí a v servisu

Výměna oleje je často podceňovaný úkon, a přitom zejména u moderních motorů je velmi důležité dbát kromě...
více…

Omezení rychlosti na silnicích nevede ke snížení nehodovosti

Dva roky probíhající dánský výzkum o vlivu rychlosti jízdy na počet dopravních nehod má šokující výsledek....
více…

Jízda v zimě - nebezpečí černého ledu

Ačkoli se vám to nebude zdát, černý led existuje od té doby, kdy se začalo jezdit po asfaltových silnicích. Přesto...
více…