Nejčastější příčiny nehod a jak se jim vyhnout

Mohou být způsobeny různými faktory jako je únava (mikrospánek), rozptylování (telefonování, ladění rádia, obsluhování navigace,) nebo náhle vyrušení. Často mohou být tyto faktory kombinovány s alkoholem (až 5% nehod) či jinými omamnými látkami.

Naše rada: sedat si za volant odpočatý, dělat krátké přestávky, udržovat se ve střehu poslechem rádia, hovorem či žvýkáním žvýkačky.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti 22%

Nejčastější příčinou kolizí na dálnicích je nedodržení bezpečného odstupu mezi dvěma auty. Bohužel, i když si někdo nechá delší odstup, za chvíli tento prostor někdo využije na zařazení se.
Naše rada: udržovat raději větší odstup než menší, zkusit si vypočítat brzdnou dráhu a představit si ji před sebou, pokud je zhoršená viditelnost neváhat se zapnutím mlhovek.

Nesprávné otáčení nebo couvání 15%

Až překvapivě vysoko se umísťuje ve statistikách nehodovosti otáčení a couvání. Přestože couvání nezpůsobuje dramatické nehody s fatálními následky, mnohé "ťukance" na parkovištích jsou způsobeny právě jím.
Naše rada: neotáčejte se nikdy tam, kde to není povoleno, ani tam, kde nemáte dobrý výhled. Není ostuda při couvání někoho poprosit, aby vás navigoval.

Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 10%

Stav vozovky se může měnit nejen během ročních období, ale i změnou počasí, změnou nadmořské výšky nebo pracemi na silnici. Ačkoliv samotná rychlost způsobuje "pouze" 10 procent nehod, jsou to ty s nejstrašnějšími následky.
Naše rada: jezdit předpisovou rychlostí. Nepřeceňuje technickou a elektronickou vyspělost vašeho auta, ani nejdokonalejší ESP nedokáže změnit fyzikální zákony.

Nedání přednosti v jízdě 8%

Nedat přednost v jízdě může být způsobeno částečně i nepozorností a rychlostí. Horší případ je záměrné nedání přednosti typu: "vždyť to ještě stihnu" nebo "já mám větší auto, ať ten fiat počká". Čili ohleduplnost.
Naše rada: pokud nemáte jistotu, kdo má právě přednost, je gentlemanský pokyn rukou lepším řešením než "risknout to".

Nezvládnutí řízení 6%

Nezvládnutí řízení zase spočívá v přecenění vlastní řidičské dovednosti. Je pravda, že statisticky se toho dopouštějí hlavně začátečníci a ženy, ale pokud nezvládne řízení pokročilý řidič, má to větší následky.
Naše rada: jezdit jen takovým stylem, abyste se vždy cítili bezpečně vy i vaši spolucestující.

Nepřizpůsobení technickému stavu vozovky 5%

Naše vozovky nepatří k nejdokonalejším. Nehody způsobené jejich stavem mohou mít značné materiální následky. Pokud se prokáže, že nehodu zapříčinil stav cesty, pojišťovna vymáhá škodu od správce. Tato možnost je však čistě hypotetická.
Naše rada: Jako řidič neodpovídáte sice za díru v silnici, ale odpovídáte za to, že ji trefíte. Někdy "nepřizpůsobení stavu" může znamenat i ukončení jízdy.

Vjezd do protisměru 4%

Až čtyři procenta lidí havarují, když jezdí v nesprávném jízdním pruhu, vjíždějí do protisměru, řežou do protisměru zatáčky a podobně. Bohužel, následky si odnáší i ten nevinný v opačném směru.
Naše rada: musíte počítat s tím, že za prudkou zatáčkou se může objevit auto v protisměru. Na alpských serpentinách si řidiči tento fakt oznamují troubením.

Vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu 3%

Objíždění natěsno je nebezpečné hlavně v přeplněných městech na víceproudých komunikacích. Materiální škody nebývají velké, ale pokud se viník nepřizná sám je dokazování viny problematické.
Naše rada: dávat si odstup i s rezervou, pozorně sledovat v zrcátku auto, které vás předjíždí.

Nedání přednosti při odbočování vlevo 2%

Statisticky méně často se vyskytující nehoda může končit hromadnou kolizí více vozidel v křižovatce.
Naše rada: pokud máte problém se základy, zaplaťte si kondiční jízdy v autoškole.

Autor: Lenka Kostková
 

comments powered by Disqus


Podobné články