Diagnostika závad na vozidle, které poznáte podle zvuku

Co to klepe? Co to bouchá? Co to hučí? Podobné otázky nejednou zaznívají z úst našich motoristů. Mnozí si za odpovědí musí zajít do servisu, kde s napětím očekávají v čem je problém a hlavně kolik to bude stát. Technicky zdatnější si ale mohou problém alespoň orientačně diagnostikovat sami a odhadnout přibližnou výši nákladů na opravu. Přinášíme pár rad, aby i méně zkušený motorista mohl podle možností co nejlépe odhadnout příčinu různých zvuků a nebýt tak vydán na milost či nemilost servisu.

Diagnostika

Základem správného stanovení příčiny různých pazvuků ozývajících se z podvozku je pozorně naslouchat a vyhodnotit dotyčný zvuk. To znamená zaměřit se kdy, odkud, jakou intenzitou a o jaký zvuk se jedná.

Při přejezdu nerovností se ozývá klepavý zvuk

Na příčině je opotřebovaný čep spojovací tyčky stabilizátoru. Stabilizátor má za úkol vyrovnávat síly, které působí na kola jedné nápravy a zmírňovat tak nežádoucí vertikální pohyby kol, např. při jízdě zatáčkou. Pokud je slyšet při přejezdu nerovností zřetelné cvaknutí, na příčině může být prasklá / zlomená pružina. Pružiny nejčastěji praskají ve spodních dvou vinutích. Poškození pružiny se projevuje i nadměrnými náklony vozu v zatáčkách.

Při přejezdu nerovností jsou výrazně slyšet rázy

větší než bývaly respektive jejich intenzita se zvětšuje, na příčině může být nadměrné opotřebení silentbloků (pouzder) předního ramene (ramen). Bouchání od zadní nápravy spojené se zhoršením jízdních vlastností způsobují nadměrné vůle v silentblocích zadní nápravy. Bouchání se projevuje při přejezdu nerovností a zhoršené jízdní vlastnosti (plavání) zejména při prudší změně směru či ostřeji projížděné zatáčce.

Cvakavý zvuk

Při jízdě s vytočenými koly na jednu nebo na druhou stranu (jízda-kroužení), se od předních kol ozývá cvakavý zvuk. Na příčině jsou nadměrně opotřebené homokinetické klouby pravé nebo levé poloosy.

Při jízdě je slyšet monotónní hučivý zvuk,

který může měnit výšku v závislosti na rychlosti vozidla. Na vině je většinou opotřebované ložisko náboje kola. Důležité je zjistit z kterého kola zvuk vychází. Častokrát se stává, že pokud je kolo s opotřebovaným ložiskem více zatížené, intenzita hluku klesá. Příkladem může být rychlejší jízda zatáčkou, kde zatížená jsou např. levá kola v případě pravotočivé zatáčky.

Hluk podobný opotřebovanému ložisku,

který obsahuje i bzučivě svištící složky zapříčiňují nerovnoměrně opotřebované pneumatiky. Na příčině mohou být nadměrně opotřebené tlumiče, zavěšení náprav nebo špatná geometrie nápravy.

Zvuky podobné lupnutí nebo prasknutí,

které jsou slyšet při točení volantu do jedné nebo druhé strany může mít na svědomí nadměrná vůle / opotřebení v převodovce hřebene řízení.

Citelné vibrace ve volantu při brzdění

jsou důsledkem zvlněných / opotřebovaných brzdových kotoučů. Vibrace ve volantu za jízdy jsou důsledkem i špatně vyvážených kol. Rovněž při akceleraci jsou důsledkem nadměrně opotřebených homokinetických kloubů předních poloos.

Kmitání volantu spolu s pocitem vůle

zejména při přejezdu nerovností může znamenat opotřebení dolního kulového čepu (McPherson) nebo nadměrné opotřebení koncových částí (L + P) řídící tyče.

Při průjezdu trochu větší nerovnosti jsou slyšet dvě až tři rány,

namísto jedné tlumené, ​​na vině bude nadměrně opotřebený tlumič pérování. V takovém případě totiž netlumené kolo při přejezdu nerovností odskočí a opět dopadne na vozovku. Při rychlejším průjezdu nerovnosti v zatáčce může dokonce odskočit pár desítek cm i celá zadní část vozidla. Opotřebovaný tlumič se projevuje i větší citlivostí na boční vítr, zvětšeným houpáním karoserie při změnách směru jízdy, nepravidelným opotřebením dezénu pneumatik či prodloužením brzdné dráhy hlavně na nerovném povrchu, kde slabě tlumené kolo nepříjemně odskakuje.

Autor: Lenka Kostková
 

comments powered by Disqus


Podobné články