Základem správného stanovení příčiny různých pazvuků ozývajících se z podvozku je pozorně naslouchat a vyhodnotit dotyčný zvuk. To znamená zaměřit se kdy, odkud, jakou intenzitou a o jaký zvuk se jedná.
Na příčině je opotřebovaný čep spojovací tyčky stabilizátoru. Stabilizátor má za úkol vyrovnávat síly, které působí na kola jedné nápravy a zmírňovat tak nežádoucí vertikální pohyby kol, např. při jízdě zatáčkou. Pokud je slyšet při přejezdu nerovností zřetelné cvaknutí, na příčině může být prasklá / zlomená pružina. Pružiny nejčastěji praskají ve spodních dvou vinutích. Poškození pružiny se projevuje i nadměrnými náklony vozu v zatáčkách.
větší než bývaly respektive jejich intenzita se zvětšuje, na příčině může být nadměrné opotřebení silentbloků (pouzder) předního ramene (ramen). Bouchání od zadní nápravy spojené se zhoršením jízdních vlastností způsobují nadměrné vůle v silentblocích zadní nápravy. Bouchání se projevuje při přejezdu nerovností a zhoršené jízdní vlastnosti (plavání) zejména při prudší změně směru či ostřeji projížděné zatáčce.
Při jízdě s vytočenými koly na jednu nebo na druhou stranu (jízda-kroužení), se od předních kol ozývá cvakavý zvuk. Na příčině jsou nadměrně opotřebené homokinetické klouby pravé nebo levé poloosy.
který může měnit výšku v závislosti na rychlosti vozidla. Na vině je většinou opotřebované ložisko náboje kola. Důležité je zjistit z kterého kola zvuk vychází. Častokrát se stává, že pokud je kolo s opotřebovaným ložiskem více zatížené, intenzita hluku klesá. Příkladem může být rychlejší jízda zatáčkou, kde zatížená jsou např. levá kola v případě pravotočivé zatáčky.
který obsahuje i bzučivě svištící složky zapříčiňují nerovnoměrně opotřebované pneumatiky. Na příčině mohou být nadměrně opotřebené tlumiče, zavěšení náprav nebo špatná geometrie nápravy.
které jsou slyšet při točení volantu do jedné nebo druhé strany může mít na svědomí nadměrná vůle / opotřebení v převodovce hřebene řízení.
jsou důsledkem zvlněných / opotřebovaných brzdových kotoučů. Vibrace ve volantu za jízdy jsou důsledkem i špatně vyvážených kol. Rovněž při akceleraci jsou důsledkem nadměrně opotřebených homokinetických kloubů předních poloos.
zejména při přejezdu nerovností může znamenat opotřebení dolního kulového čepu (McPherson) nebo nadměrné opotřebení koncových částí (L + P) řídící tyče.
namísto jedné tlumené, na vině bude nadměrně opotřebený tlumič pérování. V takovém případě totiž netlumené kolo při přejezdu nerovností odskočí a opět dopadne na vozovku. Při rychlejším průjezdu nerovnosti v zatáčce může dokonce odskočit pár desítek cm i celá zadní část vozidla. Opotřebovaný tlumič se projevuje i větší citlivostí na boční vítr, zvětšeným houpáním karoserie při změnách směru jízdy, nepravidelným opotřebením dezénu pneumatik či prodloužením brzdné dráhy hlavně na nerovném povrchu, kde slabě tlumené kolo nepříjemně odskakuje.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu