Jízda v zimě - nebezpečí černého ledu

Ačkoli se vám to nebude zdát, černý led existuje od té doby, kdy se začalo jezdit po asfaltových silnicích. Přesto možná vidíte pojem termín "černý led" poprvé. Přitom to, co se za ním skrývá, určitě dobře znáte. Jako chodci již od raného dětství. Ale jako řidiči opravdu někteří vůbec netušíte o co jde...

Chodec má výhodu

Když se pohybujete jako chodec, kluzký povrch okamžitě cítíte přímo pod nohama, když se na něj dostane. Jenže řidič ne. A to je obrovský a může být nejednou doslova i smrtelný problém. Neboť rozdíl v rychlosti, kterými se pohybují auta ve srovnání s chodci, je ohromný. Černý led se při jízdě řidiči zdá jako lesklá cesta. Proto to mnozí vyhodnocují jako mokrý nebo vlhký povrch. Dokonce se i od slunce a světel aut leskne stejně jako by byla cesta jen mokrá ... A to je zrada, protože černý led je tenká vrstva čirého ledu na asfaltu.

Jak vzniká, kde ho najdeme

Černý led vzniká většinou během suché zimy na místech, kde silnice nejsou ošetřeny solí, ale není na nich ani sníh. Stačí, aby teplota klesla pod 0 ° C a z mlhy, deště nebo tání okolního sněhu voda, či vlhkost na cestě přimrzne. Nejčastěji se tento problém vyskytuje v noci a ráno. Dokonce i přes den, kdy může být teplota i více než 5 ° C, riziko černého ledu přetrvává na místech ve stínu, v lese, na mostech a podobných místech, kde ho přímé slunce neroztaje. Žádné pneumatiky, samozřejmě kromě těch, které mají hroty, si s ledem nedokáží poradit. Kombinace černého ledu a rychlosti, která je vhodná pro mokrou cestu, je vražedná. V momentě, kdy auto najede ve vysoké rychlosti na černý led, se nedá prakticky už nic udělat. Pneumatiky totiž nemají adhezi, nefunguje ani brzdění, ani řízení ... Přitom stačí, aby byla taková tenoučká vrstvička ledu na krátkém úseku. I pár desítek metrů vede k těžkým nehodám!

Jak černý led odhalit?

Pokud si nejste jisti povrchem silnice, po které už autem jedete, doporučují se dva postupy. Téměř každé auto je vybaveno systémem ABS.

1. Jemně našlapujte na pedál brzdy a sledujte, zda auto zpomaluje, nebo se hned aktivuje ABS. Pokud vám pedál brzdy "kope" do nohy okamžitě, máte co do činění s černým ledem.

2. Zkuste malé, ale prudší pohyby volantem. Pokud auto na změny směru nereaguje, jste na černém ledě.

Jízda po černém ledě

Okamžitě snižujte rychlost (bez brzdění, nejlepší jízdou bez plynu a podřazováním), nebo velmi jemným brzděním, i v režimu ABS. Na rovném úseku silnice, která nemá spád byste to měli "ustát." Ale pokud se blíží zatáčka a vy jste rychlost dostatečně nesnížili, připravte se na náraz ...

Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus


Podobné články