Je to pohled, při kterém se hranice mezi jednotlivci zcela stírají. Takový pohled nás vrací zpět do prvopočátků filozofie - do starověké Číny, Indie, Řecka, který se však táhl i dějinami Evropy ve formě gnosticismu. Tento způsob náhledu na svět poukazuje na paralely mezi makrokosmem a mikrokosmem - to, co se odehrává uvnitř jedné oddělené částice je identické s tím, co se děje na úrovni celku.
Kromě hluboké, filozoficko- psychologické roviny má ekopsychologie i rovinu exaktní - která se zabývá přímým, prokazatelným vlivem přírodního prostředí na psychiku a prožívání člověka. Vědci v této oblasti se snaží standardními technikami psychologické metodologie poukazovat na léčivý a harmonizující vliv přírody na naši psychiku.
používají kontakt vězňů s přírodou jako terapeutický a korektivní prostředek na jejich opětovné začlenění do společnosti. Vězni zde pěstují vlastní zeleninu, kterou pak buď sami jedí, nebo ji darují charitativním organizacím, které vaří obědy pro bezdomovce a opuštěné lidí. Pro vězně je tato práce dobrovolná a začíná ve skleníku u drobných sazenic, které vyžadují stálou péči. Každý se stará o konkrétní rostlinky a pozoruje jejich růst, a tím se učí vytrvalosti, růstu a překonávání překážek. Pozorování cyklu růstu a obnovy u rostlin pomáhá vězňům uvědomit si jejich vlastní potenciál růstu a obnovy.
Zatímco děti několik generací dozadu trávily většinu svého volného času na dvoře, v lese, budovaly si bunkry a tajné hrady na stromech, hrály na honěnou, chytaly žáby a luční kobylky, dnešní děti svůj čas tráví u počítače, televizoru, přehrávače a podobných výdobytků naší doby. Hra venku se začala vnímat jako nebezpečná a v porovnání s počítačovými hrami a televizními seriály, neatraktivní. Tento jev je v naší moderní společnosti tak běžný, že ho Richard Louv pojmenoval a shrnul do diagnózy "porucha nedostatku přírody" (nature deficit disorder). Mezi následky nedostatku přírodního prostředí patří poruchy pozornosti, nesoustředěnost, zvýšená hladina stresu, pocit nezakořeněnosti ve světě, obezita...
Kontakt dětí s přírodou se tedy začal používat jako terapeutický prostředek při léčbě poruch pozornosti, odbourání stresu, léčbě obezity a také při ekologické výchově dětí na školách.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu