Virtuální autobus Škoda RTO Dumpling

Pamatujete si ještě na autobus Škoda RTO? Aby ne. Československé cesty křižoval téměř třicet let. A spát nedal ani nezávislému Slovenské designérovi Miroslavu Dorotcinmu. Vytvořil vizi jeho budoucnosti. Samozřejmě, jen virtuální.

Přední část s oválnou maskou jednoznačně odkazuje na historickou předlohu. Ve skutečnosti je však samoúčelná, protože motor virtuálního konceptu je umístěn vzadu.

Legendy automobilového průmyslu jsou často inspirací pro designéry. Většinou si však vezmou na mušku osobní nebo sportovní auta. Jen málokdy se stává aby padla volba na autobus. A přesně to udělal slovenský nezávislý designér Miroslav Dorotcin. Spát mu nedala ikona československé autobusové dopravy - Škoda 706 RTO.

Tento univerzální autobus vyráběla Karosa Vysoké Mýto v letech 1958 až 1972. A přestože byl jejím posledním autobusem odvozeným z nákladních modelů, což prozrazoval rámový podvozek a motor vpředu, jeho design si získal obrovské sympatie. Kromě městských a příměstských verzí vznikaly i luxusní dálkové autokary RTO Lux se skleněnou přední částí kabiny a střešními okénky nad sedadly cestujících. Ty se staly základem moderní retrovízie RTO 707 Dumpling.

Zajímavým prvkem je třínápravový podvozek. Aby však koncept nepřišel o dlouhý zadní převis, takový typický pro původní Škodu 706 RTO, jsou kola třetí nápravy zakrytované.

Inspirace historickou legendou je zjevná na první pohled. Přední části dominuje obrovská přední maska, oválné reflektory, tentokrát však vybaveny LED diodami, i dělené čelní okno. Zachované zůstali dokonce i samostatné dveře pro řidiče na levé straně. Koncepce je však zásadně odlišná. Motor se přesunul dozadu a přibyla třetí náprava. Aby však nezmizel typický dlouhý zadní převis původní Škody 706 RTO, jsou kola zadní nápravy decentně kamuflované aerodynamickými kryty.

A změnily se i rozměry. Kým historická předloha měla délku jen 10,7 metru, šasi virtuálního konceptu je natažené až na 12,5 metru. To znamená spolu se zvýšenou střechou, která se zvedá přibližně v druhé čtvrtině délky autobusu, prostornou kabinu odpovídající standardům současných moderních autokarů. Všechny sloupky jsou zatmavená, což vytváří pocit vznášející se střechy. Bohužel, do interiéru nás zatím Miroslav Dorotcin nepustil.

Překvapuje jen modul klimatizace umístěný na střeše, který kazí siluetu i aerodynamiku. A podobně nelogická je i velká přední maska. Ta sice odkazuje na historii, ale je samoúčelná, protože přívod vzduchu k motoru zajišťují zadní nasávací otvory. No i tak koncept potěší oko památníků. Jen pro úplnost, ačkoliv výroba modelu 706 RTO skončila v bývalém Československu již v roce 1972, licenční výroba v Polsku pod označením Jelcz 041 běžela ještě dalších pět let.

 

 

comments powered by Disqus