Omezení rychlosti na silnicích nevede ke snížení nehodovosti

Dva roky probíhající dánský výzkum o vlivu rychlosti jízdy na počet dopravních nehod má šokující výsledek. Vyšší rychlostní limity znamenají méně nehod a méně smrtelných zranění.

jízda v automibilu, auto, rychlost motorových vozidel, silnice, dálnice, předpisy

Stanovená rychlost

Vysoká rychlost jízdy se obecně považuje za nebezpečnou. Je to téměř mantra o které se nediskutuje. Dvouletá studie dánského silničního ředitelství však tvrdí opak. Zvýšením největší povolené rychlosti se počet nehod snížil. Výzkum se zaměřil na dvouproudové okresní silnice všech tříd, kde dánské silniční ředitelství zvýšilo maximální povolenou rychlost z 80 na 90 km / h. Tím se prý zároveň snížily rozdíly mezi nejrychleji a nejpomaleji jedoucími vozidly. Patnáct procent nejrychlejších jezdilo průměru o 1 km / h pomaleji, zatímco nejpomalejší část řidičů zrychlila. Studie však neuvádí o kolik. V důsledku toho klesl počet předjíždění, což v konečném důsledku znamenalo méně nehod! Pro Dány to však není nic překvapujícího. Před lety mělo totiž podobný efekt zvýšení rychlostního limitu na dánských dálnicích ze 110 na 130 km / h, které se projevilo menším počtem smrtelných dopravních nehod. Samozřejmě, taková konstatování vyvolávají kontroverzní reakce. Mluvčí Aliance britských řidičů se diplomaticky vyjádřil, že jde o velmi špatný směr vývoje. Naopak představitel britského Laboratoře dopravního výzkumu konstatoval, že klíčovým elementem není jen riziko nehody, ale riziko zranění v případě nehody. A dodal, že by bylo dobré vědět, jak dánská studie zohlednila i další faktory. Podle toho by pak bylo možné zjistit, zda je podobné schéma aplikovatelné i v jiných zemích. Příklady z jiných států, podporujících dánskou praxi, zde však už jsou dávno.

Další příklady

Například v Austrálii přineslo v roce 2006 zavedení limitu maximální povolené rychlosti na 130 km / h v severní části Stuartovy dálnice (spojuje jih a sever země v délce asi 2 800 km), která byla dříve bez rychlostního omezení, zvýšení počtu smrtelných nehod. Zatímco v letech 2000 až 2006 zde zemřelo 292 lidí, od zavedení limitu v dalších šesti letech o 15 více. Přínos omezení rychlosti na bezpečnost se tedy neprokázal. Od ledna tohoto roku proto Australané limit opět zrušili. A nemusíme chodit ani tak daleko do světa. Německo je jednou z posledních bašt neomezené rychlosti. Přibližně na 60% délky německých dálnic, které mají 12 800 km, neplatí totiž žádný limit. A přestože se debaty o omezení vedou s přestávkami už asi dvacet let, nikdo nedisponuje příslušnými čísly, které by prokázaly jednoznačnou souvislost mezi neomezenou rychlostí a negativním vlivem na počet dopravních nehod. Právě naopak, nehodovost v Německu je nižší než v Rakousku nebo Belgii.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Auta ničí ovzduší, způsobují řadu vážných nemoci, a my se přesto rádi vozíme!

Auta všude kolem nás, to není je znak toho, že jsme bohatí a máme na to. Množství aut, to znamená také znečištěný...
více…

Současný super hit – kamery do auta!

Stále častěji jsou auta vybavována palubními kamerami, a to z mnoha důvodů. Jedním z nich je možnost zachytit na...
více…

Sedm kategorií řidičů, se kterými se můžete setkat v dopravním provozu

Autoškoly ročně "vyprodukují" tisíce nových řidičů. A když k tomu připočteme řidiče, kteří řidičský průkaz...
více…

Letecky a levně? Ušetřete na ceně letenky!

Letadlem na dovolenou, to dá vždy zabrat. Většina z nás nelétá pravidelně, navíc ceny letenek nejsou zrovna...
více…

Pravidla silničního provozu a povinná výbava v Evropě

Nepodlehněte představám, že pokud cestujete na dovolenou, jsou předpisy všude stejné. Procitnutí bývá nepříjemné....
více…

Cestování autem na dovolenou má své výhody, ale také to není bez starostí

Říkáte si, že cesta na dovolenou vlastním autem je lážo-plážo? To vás čeká až po příchodu do destinace....
více…

Jízda se střešním boxem a plně naloženým autem má svá specifika

Kufry, tašky, k tomu příruční chladnička, slunečník, nezapomenout ani na basu oblíbeného piva. To vše a ještě...
více…

Chlazení pneumatik by mohlo zvýšit bezpečnost jízdy

V autě je mnoho věcí, které se zahřívají. A třeba je chladit. A není to jen samotný motor, interiér či řídící...
více…

Ztráta výkonu motoru má své důvody, které lze odstranit

Možná se to stalo už i vám, že jste po čase zjistili úbytek výkonu vašeho auta, které "netáhne" jako nové. Je ale...
více…

Auto, které se otevírá a startuje na klíč, není retro, ale účinná ochrana proti zlodějům

Máte bezklíčové odemykání a startování auta? Tak si můžete být jisti, že jste udělali vše pro to, aby vám vaše...
více…