Vysoká rychlost jízdy u osobních automobilů se obecně považuje za nebezpečnou. Je to téměř mantra o které se nediskutuje. Dvouletá studie dánského silničního ředitelství však tvrdí opak. Zvýšením největší povolené rychlosti se počet nehod snížil. Výzkum se zaměřil na dvouproudové okresní silnice všech tříd, kde dánské silniční ředitelství zvýšilo maximální povolenou rychlost z 80 na 90 km / h. Tím se prý zároveň snížily rozdíly mezi nejrychleji a nejpomaleji jedoucími vozidly. Patnáct procent nejrychlejších jezdilo průměru o 1 km / h pomaleji, zatímco nejpomalejší část řidičů zrychlila. Studie však neuvádí o kolik. V důsledku toho klesl počet předjíždění, což v konečném důsledku znamenalo méně nehod! Pro Dány to však není nic překvapujícího. Před lety mělo totiž podobný efekt zvýšení rychlostního limitu na dánských dálnicích ze 110 na 130 km / h, které se projevilo menším počtem smrtelných dopravních nehod. Samozřejmě, taková konstatování vyvolávají kontroverzní reakce. Mluvčí Aliance britských řidičů se diplomaticky vyjádřil, že jde o velmi špatný směr vývoje. Naopak představitel britského Laboratoře dopravního výzkumu konstatoval, že klíčovým elementem není jen riziko nehody, ale riziko zranění v případě nehody. A dodal, že by bylo dobré vědět, jak dánská studie zohlednila i další faktory. Podle toho by pak bylo možné zjistit, zda je podobné schéma aplikovatelné i v jiných zemích. Příklady z jiných států, podporujících dánskou praxi, zde však už jsou dávno.
Například v Austrálii přineslo v roce 2006 zavedení limitu maximální povolené rychlosti na 130 km / h v severní části Stuartovy dálnice (spojuje jih a sever země v délce asi 2 800 km), která byla dříve bez rychlostního omezení, zvýšení počtu smrtelných nehod. Zatímco v letech 2000 až 2006 zde zemřelo 292 lidí, od zavedení limitu v dalších šesti letech o 15 více. Přínos omezení rychlosti na bezpečnost se tedy neprokázal. Od ledna tohoto roku proto Australané limit opět zrušili. A nemusíme chodit ani tak daleko do světa. Německo je jednou z posledních bašt neomezené rychlosti. Přibližně na 60% délky německých dálnic, které mají 12 800 km, neplatí totiž žádný limit. A přestože se debaty o omezení vedou s přestávkami už asi dvacet let, nikdo nedisponuje příslušnými čísly, které by prokázaly jednoznačnou souvislost mezi neomezenou rychlostí a negativním vlivem na počet dopravních nehod. Právě naopak, nehodovost v Německu je nižší než v Rakousku nebo Belgii.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu