Rezervní kolo - ohrožený druh

Pokrok nám často přináší věci, které kvalitu našeho života spíše snižují, než zlepšují. Příkladem může být i trend nahrazování rezervních kol lepicími soupravami. Přestože jsou při větších defektech na nic a motoristé vystaveni komplikacím, výrobce to netrápí. Důležitější pro ně je, patnáct ušetřených kilogramů...

Ohrožený druh

Zdá se, že z rezervního kola se stal definitivně vymírající druh. Rezervy dnes nemají dokonce ani mnohé SUV, kde byste něco takového považovali za zcela logické. Důvod? Opět bruselský emisní diktát. Auto bez rezervního kola je totiž průměrně o 15 kilogramů lehčí a to se v časech sledování každého gramu CO2 ve výfukových plynech počítá. Na druhé straně rovnice však stojí motoristé vystaveni komplikacím. A ne malým.

Lepicí souprava

Lepicí souprava, která se skládá z lepicí hmoty a kompresoru a je účinná pouze při malých defektech a i to většinou za podmínky, že předmět, který pneumatiku propíchl a porušil těsnost pláště, zůstane zapíchnutý v dezénu. Jinak nemá lepidlo šanci, a to nemluvíme o větších poškozeních či poškozeních bočnic, když nemá význam lepicí soupravu ani jen vyndat z kufru. Motoristovi nezbývá, než využít asistenční služby, což je drahé a časově náročné.

Trend a statistiky

Jenže trend je jasný a statistiky neúprosné. Evropská asociace výrobců automobilů ACEA uvádí, že z prodávaných aut v Evropě má plnohodnotnou rezervu ve výbavě už jen osm procent. Dalších 27% připadá na dojezdové kolo, které umožňuje alespoň nouzový dojezd do nejbližšího servisu, a 12% na pneumatiky run-flat, které mají podobnou výhodu, ale také vyžadují prakticky okamžitou opravu. Takže zde máme 47% aut, které dokážou pokračovat v cestě. A co zbývajících 53%? Tak to jsou právě vozy s lepicími soupravami! A podobný trend je i v USA. Tamní asociace AAA uvádí, že zatímco v roce 2005 bylo rezervním kolem vybavených 95% všech prodávaných nových aut, dnes je jich jen 64%. Ale i tak je to lepší než v Evropě. A relevantní údaje máme i z Velké Británie, kde se tomuto tématu věnoval autoklub RAC. Ten hlásí, že mezi lety 2010 a 2014 stoupl počet výjezdů za bezmocnými řidiči s děravou pneumatikou z 30 000 na 120 000 ročně, tedy na čtyřnásobek. Až 44% z těch, kteří se pokusili o opravu s lepicí soupravou, neuspělo.

Další aspekty

Absence rezervních kol v autech má však i další aspekty. Britský autoklub například uvádí, že v souvislosti s tím klesá schopnost řidičů vyměnit si rezervní kolo. Zatímco motoristé ve věku 35 až 54 let to zvládnou na 90%, mladší ročníky s věkem od 18 do 34 let jsou úspěšné pouze na 78%. Co je horší, do budoucna bude rezerva stále větší vzácností. Není slyšet totiž hlasy, které by se zasadily za její povinný návrat do aut. Pro ušetřených 15 kg hmotnosti a pár virtuálních gramů CO2 nás tak čekají krušné chvíle strádání v případě, že píchneme pneumatiku například kdesi cestou na vytouženou rodinnou dovolenou.

Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus


Podobné články