Vlakem po Indii

Vlak je pro Indii velmi důležitý dopravní prostředek. Jak jinak by se přepravilo takové množství lidí na obrovské indické vzdálenosti.

Silniční síť je neustále v žalostném stavu, letecká doprava stále celkem drahá, a pěšky to doopravdy nejde. Indie má tu nejrozsáhlejší železniční síť na světě a denně přepraví zhruba 19 milionů pasažérů a přes dva milióny tun zboží. Železnice je plně spravována státem. Indická železnice je i největší firma na světě, neboť zaměstnává přes 1,6 milionů lidí. 

Železnice vede přes celou Indii, kromě vysokohorských oblastí. Velmi hustá je síťna severu země mezi městy New Delhi a Kalkata. Železniční síť je rozdělena na 17 - ti zón se 7.000 zastávek a nádraží. Pokud pojedete vlakem, musíte si vždy koupit místenku, která je součástí jízdenky. Jízdenka vám postačí jen ve vlaku nejnižší třídy 2S. Rezervovat jízdenku musíte provést v dostatečném předstihu, třeba i několik týdnů.

Vlaky v Indii jsou neustále obsazené. Pokud budete mít štěstí a bude ve vlaku ještě volné místo, podaří se vám rezervace i v den odjezdu, ale moc s tím nepočítejte. V každé větší indické vesnici, je rezervační kancelář Reservation Centre, která je  napojená na celoindický počítačový systém. Znamená to, že si můžete kdekoliv v Indii koupit jízdenku na libovolný vlak. Takovýchto center najdete v Indii zhruba přes 1600. Proces rezervace je poměrně složitý, a zdlouhavý (až dvě hodiny). Funguje ale opravdu spolehlivě. Již samotný nákup jízdenky bude pro vás dobrodružstvím.

Na většině nádraží jsou samostatné přepážky vyhrazené jen cizincům. Bohužel je někdy umění je najít.:-) Při nákupu jízdenky musíte udat své jméno, číslo pasu, a samozřejmě stanici a den, kdy chcete odjet. Úředník, který prodává jízdenky, prověří, jestli má v tento den volná místa do nějakého vlaku jedoucího požadovaným směrem. Úředník vystaví jízdenku, vy zaplatíte, ale to neznamená, že pojedete. V Indii se předpokládá, že den před odjezdem potvrdíte svůj odjezd další osobní návštěvou na nádraží. 

V den odjezdu najdete své jméno na seznamu cestujících, který je vyvěšen na nádraží. U svého jména najdete i číslo vagonu a nástupiště, ze kterého vlak odjíždí. Mnohdy se liší od toho, co máte napsáno na jízdence. Na nástupišti uvidíte vyznačena čísla vagónů na tabulkách. Je dobré se postavit na vyznačené místo, protože nastupování a vystupování z vlaků v Indii je hodně chaotické a hlavně velmi rychlé. Tak pozor abyste nemuseli naskakovat do rozjíždějícího dse vlaku.

Jakmile nastoupíte do vlaku, hned se vás ujme vagonový průvodčí, který zkontroluje vaší jízdenku s místenkou se svým seznamem a najde vaše místo. Pokud se spletete a omylem nastoupíte do jiného vagonu, což se vám na začátku cestování vlakem asi stane, nemusíte mít strach, doprovodí vás do správného vagonu. V průběhu cesty vám přijde zkontrolovat jízdenku ještě několik dalších kontrolorů, kteří si vše prověří znovu. Jestli budete cestovat v noci, určitě si domluvte s průvodčím, aby vás před vaší výstupní stanicí vzbudil.

Wc je v indických vlacích ve většině případů celkem nechutné. Ale při takovém množství lidí se není co divit. Papír na utření zde určitě nehledejte, ale budete mít k dispozici dostatek tekoucí vody, která vám poslouží pro nutné očištění nejenom rukou. Ve většině případů jsou vagony vybaveny záchodky ve Western style – evropský a Indian style – turecký.  

Cestovní třídy

1A First class AC

Toto je nejdražší ale také nejlepší třída, která je plně klimatizovaná, a nasazovaná jen na frekventované tratě. Najdete zde samostatná, uzavíratelná a zamykatelná kupé, která obsahují 2 nebo 4 postele, na podlaze je koberec, přikrývky, povlečení a ručníky jsou připraveny. V ceně je také jídlo.   Jak celé vagóny, tak i kupé jsou o poznání čistější jak ostatní třídy a WC jsou na tom také lépe.

2A AC two tier

V této třídě naleznete plně klimatizované vagóny, ale jednotlivá kupé nejsou uzavíratelná. Kupé jsou do průchozí uličky oddělena jen závěsem. V kupé naleznete vždy 2 palandy na každé straně, tedy celkem 4 postele. 2 postele jsou také podélně v uličce, opět oddělené závěsem. Tuto třídu velmi často využívá vyšší střední třída. Pro cestující i zavazadla je zde celkem hodně prostoru, ale i tak jde o poměrně drahé cestování. 

3A AC three tier

AC three tier je hodně využívaná střední třídou, rodinami a cestovateli, kterým z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje neklimatizovaná  Slepper class. Cestování je zde méně osobní a bez kontaktu s tou správnou Indií. Nemůžete si otevřít okno, ani posedávat ve dveřích aj.  V této třídě pozor na klimatizaci, která je vždy puštěná na maximum. Rozdíl teplot ve vagónu a venku je značný a tak pokud se rozhodnete pro tuto třídu, určitě si vezměte s sebou teplé oblečení. 

FC - First class

Tato třída je Již poměrně málo využívaná. Jedná se v podstatě o 1A, ale bez klimatizace, a ve výrazně starších a podle stáří i vypadajících vagónech. Povlečení a přikrývky zde nejsou v ceně. Touto třídou je možné cestovat pouze v obyčejných expresech.

CC - AC chair car

Zde najdete plně klimatizované vagóny, které jsou určeny pouze ke kratším (denním) cestám. K dispozici jjsou pouze sedadla, která jsou ve dvou řadách rozdělena uličkou. Na jedné straně jsou 2 sedadla a na straně druhé 3. Sedadla jsou umístěna za sebou a jsou většinou otočena pouze jedním směrem podobně jako v letadle. Podobně je k dispozici i rozkládací stolek, který se využívá při jídle. U novějších vagónů je také k dispozici lampička a okna jsou zatmavená roletkou. K dispozici zde budete mít i noviny a za poplatek potom i další servis. Tyto vlaky jedou jen v průběhu dne a jsou velice komfortní. Dejte si pozor na klimatizaci, i zde počítejte, že vám bude spíš zima než horko.:-) 

EC - Executive class chair car

Je to velmi podobná třída jako CC a je nasazovaná pouze na nejdůležitější Shatabdí express. Zde najdete v řadě jen 4 sedadla a mezi řadami je více prostoru.Servis je velmi podobný jako u CC třídy. 

SL - Sleeper class nebo Second sleeper

Tato třída je asi nejpoužívanější, nejoblíbenější a rozumnou cestovní třídou na delší vzdálenosti, která je hojně využívaná místními obyvateli, ale také cestovateli. Jsou to neklimatizované vozy s otevíratelnými zamřížovanými okny a větráky ve stropě jsou podobně jako 3A, které jsou rozděleny na otevřená kupé bez jakéhokoliv oddělení od uličky. 

2S - Second class

Toto je nejhorší, nejnižší, nejlevnější a nejvíc využívána třída. Ve vagonech naleznete nepohodlné dřevěné lavice, určitě zde nenajdete klimatizaci ani žádný jiný komfort. Vagóny jsou většinou neprůchozí, tak aby se nikdo z cestujících nemohl volně procházet po vyšších třídách. Stejně jako u  Slepper Class jsou okna zamřížovaná a spolu s větráky na stropě a neustále otevřenými dveřmi jsou okna jediným ovlažením pro cestující. Jelikož je tato třída nejlevnější, jezdí s ní neuvěřitelné množství lidí. 

Nastoupit nebo vystoupit je mnohdy velký boj "tělo na tělo" a s vlastním cestováním je to podobné. Je zde hlava na hlavě a na lavici, která normálně pojme čtyři lidi, sedí i deset. Místní lidé sedí i na policích pro zavazadla, na chodbě, u záchodků i na střeše. Prostě se v této třídě sedí všude, kde se dá. Místní lidé touto třídou přepravují domácí zvířata, jako jsou kozy nebo slepice. I když jsou vagony neustále přeplněné, i tak se mezi lidmi prosmýknou ti nejrůznější prodavači čehokoliv a hudebníci s komedianty. Nedostanete zde určitě koupit klasické teplé jídlo a neobjednáte si zde ani oběd či snídani. 

Tato třída je jediná v Indii, kde nemusíte mít rezervaci. Toto je i důvod k oblíbenosti, že není potřeba dlouho před cestou cokoliv rezervovat, stačí vám jen přijít na nádraží, prodrat se stovkami podobných cestujících a cestovat.  Každý, kdo by chtěl zažít tu pravou Indii, měl by si zkusit jet alespoň kousek tímto vlakem.

Pokud nebazírujete na komfortu, doporučujeme jet levnou třídou, protože je asi nejpraktičtější. Když náhodou uvíznete v horách třeba na dvě hodiny, můžete si z vlaku z této třídy i vystoupit a trošku protáhnout nohy. Ve vyšších třídách, když stojí vlak, nefunguje klimatizace, dveře jsou zamčené a okna nejdou otevřít.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Dillí /Delhi/ - hlavní město Indie

New Dillí je hlavním městem v Indii a po Bombaji je to druhé nejvíce zalidněné město v Indii.  Se svým...
více…

Pláže v Goa Indie

V Indii naleznete podél dlouhého pobřeží mnoho zátok a zálivů, které mají nádherné pláže v jižní i severní...
více…

Tradice a svátky v Indii

V Indii se po celá staletí dodržuje řada, pro Evropany nepochopitelných zvyků a obřadů. Některé z nich jsou až...
více…

Doprava v Indii

Z ČR se do Indie dopravíte nejlépe letadlem. Vystoupíte na letišti v Mumbaji zhruba po 7 – 11 hodinovém letu – dle...
více…

Kuchyně v Indii

Tato země má vynikající kuchyni. Zde můžete neustále ochutnávat jak pokrmy připravené z darů moře i velké...
více…

Náboženství v Indii

Náboženství se stalo v Indii neodmyslitelnou součástí každodenního života místních lidí. V Indii je hlavním...
více…

Indie

Indie je sedmá největší země na světě. Tato země má rozlohu 3 287 590 kilometů2. Se svou více jak miliardou lidí...
více…

Léto je tu, vyrazte do přírody!

Příroda dělá s naší duší hotové zázraky. Využijte krásné letní počasí a vyrazte do přírody sami, se svou...
více…

Unikátní hotel s deštným pralesem v Dubaji

Hotel s vlastním bazénem? Ale hotel s vlastním lesem, to už bude unikát! Budují ho v Dubaji a nebude to ledajaký les,...
více…

Brunej - stát, jehož návštěvu lze spojit s návštěvou Malajsie nebo Kambodži

Benzín zde stojí kolem dvaceti centů a nafta je ještě o něco levnější. V garáži místního vládce parkuje kolem...
více…