Obchodování na dovolené

Čím exotičtější a vzdálenější země, o to víc suvenýrů chceme sobě i známým přinést. Někdy ale není všechno tak jasné, jako když si jdete v oblíbeném hypermarketu koupit rybí salát a tři rohlíky. Ceny se různí od obchodu k obchodu a někde ani nenajdete cenovku. Nepodléhejte panice, svou vyhlédnutou maličkost si koupíte, je zde však prostor pro vaši šikovnost a cestovatelské "handlování".

Evropská norma

Napříč starým kontinentem si dnes můžete klidně vyrazit, aniž byste se museli bát o hotovost. S platební kartou platnou v zahraničí zvládnete každou okolnost. Navíc se můžete pohybovat po celém území bez obav, že by vám někde zamítli měnu, kterou platíme i doma. Vždy najdete mnoho obchůdků, kde mají seriózní cenovky a obvykle pořádně velké. V klasickém obchodě musíte tedy akceptovat často i přehnané ceny. Na nějaké to dohadování není místo. Nicméně, ani zde se nemusíte nechat "slušně okrádat". Vždyť například kdo ví, že jste malou Eifelovku nekoupili hned pod její životní předlohou, sádrové náměstí přímo u překupníka před Bazilikou sv. Petra v Římě, či těžítko s Koloseem přímo po jeho prohlídce. Praxe cestovatele ukazuje, že stačí projít pár uliček vedle, či dokonce na okrajovou čtvrť města a můžete ušetřit pěkně kulatá eura. Navíc si ohlédnete i místa, kde vás průvodce již nezavede. Na druhé straně i v Řecku, nebo Chorvatsku umí být obchodníci shovívaví k ceně, pokud na ně budete působit dobrým dojmem, můžou cenu zeštíhlit. Přestože v těchto zemích je tento způsob obchodu stále trochu neobvyklou záležitostí.

V zemi půlměsíce

Zejména muslimské země jsou proslulé svými bazary, kde dostanete všehochuť zboží a zejména si odnesete domů i typickou atmosféru domlouvání, obcházení a smlouvání cen. Ani to však neprobíhá všude stejně. Například ani v těchto zemích se nedohadujeme v lékárnách, potravinách a některých "hypermarketech" kde jsou ceny pevné jako Islám. Na druhé straně, téměř všude kde vás nabídka katalogu cestovní kanceláře zavede, máte možnost dosyta si vyzkoušet obchodní talent.

Zlaté hodinky nechte doma

Věřte, že ačkoli je to pouliční obchodník se suvenýry, neztratil by se ani na New Yorské burze. Věděli jste například, že právě tito malí "živnostníci" s vámi udělají obchod a přitom zohledňují neuvěřitelné aspekty? Například cena bude vyšší, když vám na ruce svítí drahé hodinky. Stejně umí ceny ovlivnit i oblečení. Ve značkách se vyznají. Kolik vám na začátek přihodí se odvíjí i od toho jak jste opálení a kolik obchodů asi už máte řádově za sebou. Umí v hlavě přepočítat dolary, eura a místní měnu za pár vteřin, samozřejmě v jejich prospěch, ale za to divadýlko jim určitě i rádi připlatíte. Zajímavý je i nákup fakultativních výletů. Delegát vám je nabídne téměř vždy dražší než místní cestovka o pár ulic dál, ale zase přebírá i část odpovědnosti. Naproti tomu levnější zájezd do stejných končin nemusí být stoprocentní a oběd v ceně si musíte koupit, nebo vás čeká jiné překvapení, ale možná jen levnější zážitek. V každém případě ceny kolísají od toho, zda chcete bezpečí bez práce, nebo si ten svůj výlet sjednáte sámi.

Hello, my friend!

Toto spojení slyšel snad každý, kdo se jen tak procházel po městečku v Egyptě, Tunisu, Turecku, či jiné destinaci někde v zemích žijících z turismu. Navíc to nezůstává jen u Angličtiny, ale obchodníci zvládají Ruštinu, Němčinu, i lámavou Češtinu, Francouzština je téměř běžnou výbavou a vlastně z každého jazyku trochu. Přikloní se k řeči podle složení turistů nejčastěji navštěvujících daný region. Je totiž vždy příjemné slyšet rodnou řeč v cizím světě a oni to dobře vědí. Přestože když jste řekli, že jste z Česka, cena oproti Němcům a Američanům v minulých letech klesala. Dnes s příchodem eura to už tak není, ale zase při přepočtu ještě oproti minulému roku docela dobře ušetříte.

Obchod jako filozofie

Mají své obchody z nichž se celý život nehnou a žijí s ním. Proto i obchod s vámi je pro prodavače malý rituál, potěšení a náplň života. Tak byste se k němu měli i chovat. Samozřejmě postřehnete i kulturní rozdíly. Pokud v Egyptě a ještě více v Tunisku vás už tak snadno ze svého "krámku" nepustí, například v Turecku se můžete zeptat na cenu i aniž byste museli odejít bez peněz. Když vás už ale pohostí čajem nebo k ústům přiloží vodní dýmku samozřejmě grátis, s prázdnou neodejdete. Právě v této zemi ani nesjednáte až tak obrovské sumy. Nanejvýš je to 30-40%, ale obvykle můžete být rádi pokud se dostanete pod 20%. Na druhé straně, v takovém Tunisku se nebojte stáhnout 90% z ceny, samozřejmě slušně bez urážky a dostat se někde na polovičku původní nabídky je slušný úspěch. Ačkoli to bude zápas "rukama a nohama", vyplatí se ho zažít na vlastní kůži. Můžete odcházet, tvářit se, že opravdu nechcete nakoupit, hrát tělem i úsměvy a když si myslíte, že jste dobře nakoupili a prodavač vám dal i malý dárek jen tak z kamarádství, tak jste zaplatili asi dvojnásobek ceny, jíž je daná věc hodná. Ale na druhé straně, vždyť nejde o cenu, ale o zážitky ...

 

comments powered by Disqus